Sjøsæterfjellet, Snauskallen og Reinsfjellet (11.09.2019)

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Reinsfjellet (1,064m) 11.09.2019
Sjøsæterfjellet (1,049m) 11.09.2019
Snauskallen (1,030m) 11.09.2019

Turen startet med bilkjøring til Nordseter, deretter gjennom bommen mot Reinsvatnet. Etter Reinsfjellet ta til høyre mot Hita og Sjøsætrene. På enden av denne veien er det en parkeringsplass. Evt. så kan en fortsette opp mot Sjøsætrene enten til fots eller bil (hvis det finnes parkeringsplass).

Når en nærmer seg sætrene gå først forbi en kvass venstresving, deretter da den andre veien til høyre. Etter noen få metre går det av en sti til venstre som er T-merket. En liten stigning opp før det flater ut, deretter ta til høyre opp til en liten ås som kalles Snauskallen 1030 m.o.h. Gå så tilbake til stien og ta til venstre der du kom, deretter ta opp til høyre mot Sjøsæterfjellet 1049 m.o.h. Stiene og turen er barnevennlig og kan også lett sykles.

Tilbake kan en enten ta turen ned til Lienden eller stien til høyre ned igjen som gir rask retur til Sjøsætrene.

På veien tilbake kan du stoppe opp der det er skiltet til Reinsfjellet. To enkle ruter opp til fjellet kan benyttes. Fint utsikt til Reinsvatnet, Hafjellet og Nevelfjellet. Barnevennlig og fine stier.