Napuren - Høyest i Fyresdal (09.09.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Velebekkroi parkering (818m)
Endpoint Samme (818m)
Ascents Napuren (1,284m) 09.09.2019 10:25
Visits of other PBEs Velebekkroi parkering (818m) 09.09.2019 08:37
Meldt grått og overskyet vær i dag. På grunn av hjemreise tidlig start og turvalg med antatt kort turlengde. Napuren lå nærme, ettersom jeg fortsatt hadde "base" i Dalen; bare en god halvtimes kjøring via Suleskarvegen. Like før ankomst Velebekkroi parkering passerte jeg Hallbjønnsekken, der vi hadde vært på en ukes skiferie da barna var små, en gang i forrige årtusen..Det var mer enn grått da jeg parkerte; yr i luften, og tåken lå over 900-1000 moh. Ved stistart var det satt opp sauekveer; her var tydeligvis sauesankingen i full gang. Fulgte godt merket sti i sørlig retning før stien gikk en tanke nedover og videre opp en bratt ur, som i det våte været var ganske så glatt og sleip
Stien går opp ura midt i bildet
Tilrettelegging..

Et par avsatser øverst i ura før man kom inn i et flatere mer lettgått terreng i sørvestlig retning forbi 2 vann; Kuskardtjønnane, langs nordsiden av Napuren. Lite å se på grunn av tåken, så det var bare å gå på. Litt etter vann nr 2, var det skiltet stidele hvor venstre stidele gikk oppover mot Kuskardet, nå i sørlig retning igjen, til å begynne med på gress/lyng, etterhvert mer og mer ur. Litt lenger oppe svingte stien markert mot nordøst, og siste stykket mot toppen noe kronglete og "uryddig" terreng, men hele veien godt merket sti. Sur vind og drev av yr fra en østlig kant på toppen, som slett ikke var noe blivende sted i dag
Napuren varde. Fint lite å se ellers.

Ned igjen samme vei, uten bedring i været; det regnet mer da jeg kom ned til bilen, og det var deilig å skifte til noenlunde tørt tøy før den lange kjøreturen hjemover litt etter kl 11.30; en hjemtur som forøvrig gikk veldig "smooth", etter en fin "oval" weekend med fine topper inkl tre nye kommunetopper i Vest-Telemark og Aust-Agder. Synd med været avslutningsdagen; utvilsomt en flott tur under gunstigere forhold!