Rundemellen via østryggen (08.09.2019)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Rundemellen (1,344m) 08.09.2019 21:32
Visits of other PBEs Rundemellen østryggen klyving (1,200m) 08.09.2019 21:33

Jeg hadde bursdag og fikk bestemme, så da ble det dagstur til fjells. Satte kursen mot Valdres. Nydelig høstdag, og som vanlig på tur med Marie. Hadde notert Rundemellen på lista over fine turmål, usikker på hvor og når jeg leste om den, men uansett... Den runde toppen skal visstnok ha en av Valdres' beste utsikter. Det er jo grunn nok for et besøk det!

Leste om klyveruta opp østegga kvelden i forveien og bestemte oss for å prøve ut denne. Selve klyvingen bød ikke på noen store utfordringer, og var unnagjort ila. 50 kjappe høydemeter. Man skal allikevel trø forsiktig, for det er svært løst underlag i det bratteste partiet (spesielt løs steintype), kombinert med eksponert terreng.

Flott utsikt mot Jotunheimen fra toppen. For anledningen hadde Marie lurt med seg både sjokolade og muffins til toppen. Gikk ned igjen via nordsiden. Alt i alt en fin tur.

Etter Rundemellen satte vi kursen mot Beitostølen og Bitihorn via sørrenna.