Nydelig tur i flott høstvær til Vetanosi og Bermålsnosi (08.09.2019)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point parkering Fodnes ferjekai (10m)
Endpoint parkering Fodnes ferjekai (10m)
Ascents Vetanosi (1,133m) 08.09.2019 12:19
Bermålsnosi (1,257m) 08.09.2019 15:25

Våknet til en kjølig men gnistrende flott høstdag ved Maristuen. VInduene i bilen var frosset på, så jeg tok meg en ekstra halvtime i senga mens gassen fikk gjort morgenstunden mer behagelig i bobilen.

Kjørte mot Fodnes og var klar for denne miniferiens siste tur. Flott sti gjennom vakker furuskog oppover de første 750 høydemeterne, bratt og helt etter min smak. Den flotte og gode stien går videre mot sætra Fagerset. Jeg tok av fra stien den første åpne lysningen i bjørkeskogen, ved Skreda. Herfra oppover mot Vetanosi i greit og lettgått terreng. Flott utsiktstopp og vel verdt et besøk. Første del av terrenget ned mot Storskaret var greit. Deretter i sida av Vierskarhøgdene, var det ikke så overraskende, mye vierkratt! Vanskelig å finne noe godt tråkk, men kunne innimellom ane konturene av noen gjengrodde sauetråkk. De var vanskelig å følge, men omsider kunne jeg begi meg opp mot de mer lettgåtte ryggene mot Bermålsnosi. Var oppom den sørlige lille toppen på veien. Flott skue fra toppen i alle retninger, spesielt mot Jostedalsbreen og Hurrungane. Fikk også et flott tilbakeblikk på toppene fra dagen før, Bleia og Sulefjellet (og selvfølgelig Suletinden som jeg droppet..).

Prøvde meg på en litt annen variant gjennom skogen av vierkratt, men uten at jeg fant noen bedre sti. Fra sætra på Fagerset var det heldigvis tilbake på den flotte stien ned mot Fodnes igjen.

Selv om det var litt vierkratt og diverse, ble dette en finfin tur som kvalifiserte glatt til en terningkast fem på en dag som denne!
Første lille utsiktspunkt mot Lærdalsfjorden
Endelig over skoggrensa ved ca 800 mot. Fantastisk skue!!!
Vetanosi med utsikt mot Bermålsnosi
Hoppende glad jente
En ny tursnacksfavoritt
Noe vierkratt i sida av Vierskarshøgdene..
Bermålsnosi mot vakre Hurrungane
retning Årdalstangen
(tror) jeg ser mot Sulefjellet, Suletinden og Bleia..
VAkre høstfarger i emning
Fagerset med en fantastisk beliggenhet og utsikt
Den flotte stien gjennom vakker furuskog som en finner mye av i Sogn