En flott runde til Bleia og Sulefjellet fra Maristova (07.09.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Maristuen (814m)
Endpoint Maristuen (814m)
Ascents Sulefjellet (1,812m) 07.09.2019 16:49
Bleia (1,821m) 07.09.2019 17:13

Det ble en noe tidkrevende tur i dag i litt ymse vær. Yr hadde lova bra vær, men det ble vel ikke helt sannheten. Våkna til tjukk skodde overalt og jeg drøyde den vel og lenge til jeg kunne skimte noen av toppene så vidt gjennom skylaget. Jeg satset på at det holdt på å lette, og la av gårde. Jeg fulgte veien til fots oppover hyttefeltet. Veien er stengt med bom. En kan følge en sti nede fra veien, men denne møtte jeg ved veis ende også og kunne følge den merka ruta opp i Oddedalen. Her går bru over den nokså store elva og stien går videre bort mot sætra. Herfra hadde jeg blinket meg ut en rute på kartet som skulle føre meg oppover mot Bleia. Det var både sleipt og bratt, men etter litt kryssing frem og tilbake kom jeg meg endelig oppover i mer slakt terreng. Det mest tidkrevende var snølaget i øvre delen. Her var det bare å bruke stavene og gå med varsomhet. Skylaget hadde tetter seg til igjen, og det var snøbyger og tett i toppområdet. Veldig synd!

Etter å ha brukt så mye tid på en relativ kort etappe mot toppen, var jeg spent på ruta jeg skulle følge nedover i retning Sulefjellet. Snøbygene varte og rakk og jeg måtte stadig vekk sjekke GPS for å finne den rette kursen. Jeg var veldig spent underveis nedturen, men det løste seg bra etterhvert og jeg var superglad da jeg endelig var kommet meg ned i dalen igjen.

Jeg satte kursen videre i lettgått terreng mot høyde 1525. Herfra fant jeg en grei rute oppover, iallfall i starten. Men etterhvert som det ble mer våt snø, og ura ble krevende å ferdes i, så ble den siste lille kilometern meget seig. Lykkelig sto jeg omsider på toppen. Akkurat da hadde jeg bra sikt rundt og mot dagens planlagte siste topp, Suletinden. Jeg vurderte frem og tilbake om jeg skulle fortsette, men fornuften fikk seire og jeg satte heller kursen tilbake igjen mot Oddedalen igjen. Jeg var ganske sliten, ikke fysisk, men mentalt etter å ha vært superkonsentrert så lenge på tidkrevende underlag. Lett retur ned igjen mot Oddedalen og i retning brua selv om de siste 250 hm nedover gikk gjennom høye einebusker og vier ;-) Da smakte det ekstra godt å komme inn på den gode stien igjen fra brua.

Alt i alt en flott dag på tur i et fantastisk flott område, bare synd at været ikke ble litt bedre underveis!

Skodda har lettet heldigvis og jeg kan skimte vakre Oddedalen
Oddedalen
Kan skimte Sulefjellet
Vakre stølen i Oddedalen
Bygene sveiper innover igjen når jeg er oppom bratteste partiet i stigningen
Kan skimte sola tidvis gjennom bygeværet og endelig ser jeg toppen
Litt tett og hustrig på toppen, men flott var det!
Bleia 1821
Noe av nedfartsruta
Ruta nedover
Ser mot Suletinden til venstre og Sulefjellet til høgre
Tilbakeblikk mot Bleia
Urpartiene mot Sulefjellet
Utsikt fra Sulefjellet mot Suletinden
Sulefjellet 1812
En velfortjent godsak :-)
Mye ryper å se og mange rypespor
Tilbakeblikk mot Sulefjellet
Endelig ferdig med et drygt part høye einebusker og vierkratt