Høyest i Aust-Agder - og en dyretragedie. (07.09.2019)

Written by Stigun GSM

Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 07.09.2019 09:19
Visits of other PBEs Strandstøylsdalsvatnet P-plass (775m) 07.09.2019 09:19
Etter behagelig overnatting på Dalen Bed&Breakfast (eneste overnatting som var å oppdrive i mils omkrets..) kjøring til Froland og videre til Strandstøylsdalsvatnet parkering. Nydelig vær, med litt høstlig drag i luften. Startet på sti langs nordsiden av Strandstøylsdalsvatnet; vått etter mye regn de siste dagene.
Strandstøylsdalsvatnet

Mistet stien et par ganger. Kryssing av 2 elver ved større myrområde lenger vest, såpass stor vannføring at jeg ble våt i skoene. Egentlig ganske lettgått på denne myren, som var fast og fin og egentlig lite våt; det var vel heller mer en flat morene/grusslette enn klassisk myr. Mistet sti på nytt etter elvekryssingen, og litt bushing før jeg fant den igjen før stigningen opp Sæbyggjebrokka startet for alvor.
Flatt myr/morene-område før start på Sæbyggjebrokka(Litt til venstre for midten)

Stien gikk i fine slyng oppover og gjorde den bratte stigningen relativt overkommelig
Sæbyggjebrokka - Tilbakeblikk mot Strandstøylsdalsvatnet

Uhorvelig mengder store blåbær, som også Otto og Inger Lise mesket seg med da de var her i slutten av september 2008. Litt vasne i nedre del, utsøkte og søte høyere oppe! Stien så ut til å svinge mer mot venstre enn fortsettelsen av Sæbyggjebrokka videre oppover, og kunne se tråkk/sti videre i rett retning, og tok av mot høyre og videre opp Sæbyggjebrokka med bratt fjellvegg til høyre(nord) Kunne både se og høre sauer i området, bl.a. noen som syntes å være et stykke oppe i fjellsiden til høyre. Tok ikke vidre notis av det før jeg plutselig hørte en merkelig bjellelyd og ditto unormal breking. Snudde meg og fikk se en sau gå kast i kast ned den bratte fjellveggen for til slutt å forsvinne utfor siste skrenten og ned i en grovsteinet ur under de bratte svapartiene! Den kan umulig ha overlevd fallet! Og nå fikk jeg øye på ytterligere to sauer langt oppe i fjellsiden, minst 100 høydemeter høyere enn der jeg befant meg. Trolig hadde alle disse tre vært sammen og tydeligvis gått seg skårfaste, sannsynligvis ovenfra! Fortsatte etter denne sjokkerende opplevelsen på et flate lettgått parti. Her hadde jeg mobildekning, og ringte verten på Dalen B&B og ba ham ringe en av bøndene på Froland om de uheldige sauene.
Relativt flatt parti på ca 1140 moh, videre opp elvegjel litt til høyre for midten

Videre oppover i nordvestlig retning i elvekløft, gikk dels på store steiner i elven, dels på sidene. Fortsatte et godt stykke oppover her, passerte et område uten lav på steinene, trolig et sted snøen ligger lenge. Vel passert dette partiet ble det straks slakere på min høyre(nord)side og jeg svingte nå 90 gr, direkte mot Sæbyggjenuten. Ganke uryddig terreng med en del opp og ned, og forbausende goldt og "høyfjellsaktig" til bare å være knapt 1500 moh! Traff en reinsjeger som jaktet på dyr fra verdens sydligste villreinstamme, forløpig hadde jaktriflen ikke vært i bruk. Omsider fikk jeg øye på toppvarden, og kunne snart ta den nærmere i øyensyn, etter vel 3 1/2 times gange.
Sæbyggjenuten i sikte!

Det hadde skyet til og det gikk spredte byger i omegn. Østover var skyene godt trykket ned over de høyeste toppene, her vest var det tross alt brukbar sikt. Inntok deilig matpakke ved varden; det var knapt vind å spore, men definitivt ingen sommertemperatur.
Sæbyggjenuten 1507

Ned igjen vil jeg ta en snarvei, men hadde glemt hvor bratt det var ned mot elvegjelet. Det ble mye prøving og feiling; støttte stadig på bratte skrenter, måtte gå opp igjen, og vant definitivt ikke tid på dette. Et øyeblikk tenkte jeg at sauen som falt i døden hadde vært et omen; jeg kom til å sette meg skårfast jeg også.., men fant til slutt en farbar passasje ned til trygg grunn. IKKE følg mitt nedspor fra Sæbyggjenuten!
Gå ikke ned her!

Stoppet opp hvor jeg visste de stakkars sauene stod, det var noe mer resignert over brekigen nå, og rundt og over dem kretset både ravn og kongeørn..; de hadde nok både sett og på andre måter sanset den ihjelslåtte sauen som lå ved foten av svaene. Den enes død...

Oppi her står 2 sauer skårfaste
Kongeørna øyner festmåltid..

I hele området så jeg avblomstrete søterot, en plante som for noen hundre år siden var en stor eksportartikkel fra Norge til kontinentet. Jeg fant EN etternøler som fortsatt var i blomst.

Vel nede ved bilen traff jeg en lokal kar som kjente bonde som eide sauene. Han visste om at sauer stod skårfaste (men ikke om sauen som hadde styrtet utfor fjellsiden..) og hadde planer om å ta seg ned på hylla ovenfra med klatreutstyr. Fristende å sitere gamle Artur Klæbo (som omtalte fjellene rundt Hjørundfjorden): "Fårlege fjell.."

Grattis med ny Fylkestopp!

Written by knutsverre 09.09.2019 20:53

Spennende, velskrevet, dramatisk og informativ rapport med flotte bilder, Stig! Godt du fikk varslet om sauene! Jeg holdt selv på å gå meg skårfast langs svaene nord for elven øst for Slækja. Det så så greit ut på avstand med viste seg å bli mer og mer bratt og glatt etterhvert. Priste meg lykkelig da jeg endelig var kommet meg ned igjen mot elven.

Sv: Grattis med ny Fylkestopp!

Written by Stigun 12.09.2019 21:37

Takk for hyggelig kommentar Knut! Ja, det var en surrealistisk opplevelse med den stakkars sauen dundrende ned de stupbratte svaene; kommer til å se det for mitt indre en god stund. Turen til Sæbyggjenuten var så visst ikke noen "walk in the park"; noe vi begge to har erfart!