Romsskåla i Leka/Bindal (27.08.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Romsskåla (588m) 27.08.2019

Etter en lang tur i Skjækerfjellene dagen før, måtte det bli en kort tur denne dagen. Dremed var det bare å sette seg i bilen og kjøre ut mot kysten. Valget falt på kommunetoppen i Leka som virket som en passe lang tur denne dagen.
Været var stabilt varmt og strålende fint, så jeg trengte ikke ha med mye i sekken. Jeg parkerte på en fin liten p-plass ved Osen i Nord-Gutvika som også er utgangspunktet for flere merkede stier langs kysten.
Jeg kløv meg opp forbi et hus på sørsiden av bekken som renner fra Storbindalen og fant etterhvert et lite tråkk som førte meg opp forbi mange skrenter. I starten ble det mye opp og ned, da bratte skrenter tvang meg rundt og forbi for å komme videre. Vel oppe på aksla dreide jeg mot nordvest og kom etterhvert inn på en merket løype som starter fra veien et stykke sør for Nordgutvikvatnet. Grei skuring videre til topps. Da jeg ikke hadde flere mål denne dagen, slappet jeg av og nøt stunden nesten 2 timer på toppen før jeg gikk samme vei tilbake igjen.