Skjækerhatten og Løysmundhatten i Snåsa og Verdal (26.08.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Løysmundhatten Midtre (1,081m) 26.08.2019
Løysmundhatten Nordtoppen (1,090m) 26.08.2019
Løysmundhatten Sørtoppen (1,090m) 26.08.2019
Skjækerhatten (1,138m) 26.08.2019
Visits of other PBEs Norges geografiske midtpunkt (450m) 26.08.2019

Det ble en tøff start på fjellturuka mi denne gangen. Etter bryllupsfeiring med gode venner på lørdagen, kjørte jeg hele veien opp til Ogndalen og den store parkeringsplassen på østsiden av Lustadvatnet. Jeg overnattet i bilen og var klar til å gå 08:30.
Den første mila inn til Sætertjønnhytta gikk radig da det var laget til en super svillesti som om man har god balanse burde kunne sykle på. Vel fremme ved hytta tok jeg en sving bortom Norges geografiske midtpunkt. Stedet var godt skiltet og markert med en stor varde midt i ei myr. Et sted som er artig å ha vært, men som ikke var nevneverdig opplevelsesrikt utenom det.
Tilbake igjen til stikrysset ved Sætertjønnhytta fortsatte jeg omtrent 100 til videre langs svillestien før jeg tok til venstre ved et lite skilt slik at jeg skulle komme meg bort til Skjeldbreiosen og videre langs nordsiden av Skjækervatnet. En liten vadeøkt måtte til for å komme over osen mellom vannene, og videre ble det myrgåing helt frem til Hattjønnbekken. Det går et tråkk denne veien, men det er ikke så lett å finne da det trolig ikke er så mange som går her. Uansett er det oversiktlig og flott, og Skjækerhatten sees hele veien fra hytta. Etter 5-6 kilometer begynte endelig stigningen opp mot Skjækerfjellene og herfra ble det realt fjellterreng å vandre i. Turen gikk bratt opp i skaret til utløpet fra Hattjønna og fulgte ryggen greit opp til toppen på Skjækerhatten. Dagens første mål unnagjort, og klokka hadde allerede blitt 14:15! Jeg tok likevel en god pause på toppen, da beina krevde litt hvile etter omtrent 2 mil på tur. Fra Skjækerhatten gikk jeg ned forbi bratte skrenter og passerte Hattjønna på vestsiden. Kursen ble satt rett mot skaret nord for Løysmundhatten. Her var orienteringen noe krevende da det var veldig mange småvann og tverrgående skrenter som dukket opp. Noen omgåelser ble det, og det merktes også på kilometertiden. Omsider sto jeg på toppen av den nordligste toppen på Løysmundhatten. Herfra så det lang ut videre bort til Verdal sin kommunetopp, men dette var ikke tiden å snu på. Dermed var det bare å traske i vei over midttoppen og helt frem til jeg kom til den riktige varden!Nordvestryggen på Løysmundhatten er temmelig bratt og jeg var lit spent på om jeg kunne komme meg ned slik at jeg kunne ta en direkte kurs til nordøstsiden av Skjækervatnet. I skaret like sørvest for midttoppen fant jeg en grei nedgang. Dette sparte meg for noen kilometer langs ryggen men jeg innså at jeg kom til å få god bruk for hodelykta som jeg heldigvis hadde tatt med i sekken. Gikk fra toppen kl 17:30 og rakk akkurat tilbake til Sætertjønnhytta til mørket begynte å sige på. Dermed var det bare å traske i vei på svillestien igjen. Med temmelig stive bein kom jeg tilbake til bilen i 23-tiden og kunne endelig stupe rett i seng og forberede turen videre. Neste dag skulle definitivt bli en kort, fin tur....