Gråskarvet, en dryg en... (05.09.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Smådalsvegen (1,190m)
Endpoint Smådalsvegen (1,190m)
Ascents Gråskarvet (1,731m) 05.09.2019 16:25
Gråskarvet Nord (1,728m) 05.09.2019 16:25

Etter en tur på Gilafjellet først hvor jeg slapp unna de verste bygene som sveipet over området, kjørte jeg videre mot Smådalen på god grusvei og parkerte øvst oppe på grei lomme med plass til flere biler. Det sto allerede en annen bil ca 100 meter unna. Dette var nok folk som var ute og sanket sauer. Disse folka så jeg igjen da jeg returnerte til bilen senere.

Ryggen mot Gråskarvet er dryg og lang, men terrenget er meget lettgått uten sti. Det er en slags varding innimellom, men helt uten funksjon om man har lite sikt, da den er heller sparsom! Det var helt fint å gå helt til jeg kom opp mot ryggen mellom Jørundgikknappen og Gråskarvet. Her var, iallfall med noen cm nysnø, en mildt sagt meget dryg og tidkrevende etappe de siste 1,5 km mot toppen. Lite vennlig ur å ferdes i på en slik dag for å si det mildt...! Jeg hadde fortsatt å være ekstremt heldig med været og jeg takket og priset for akkurat det. Jeg la returen litt annerledes enn oppover fra toppen, og selv om ikke det var helt supert underlag, tror jeg at det var bedre uansett og at det kortet ned den kjipeste ura. Vel nede igjen fra steinmassene i toppområdet var det bare å sette på autopiloten og traske på den lange, lettgåtte, men litt dryge etappen mot bilen igjen.

En passerer den store Hallingsteinen underveis og der er turbok i en postkasse, fint lite turmål i seg selv! Området her er utrolig flott og det er mange flotte sætre rundt om.

Jeg gikk og kikket opp på en mulig rute mot Ranastongi m.flere men anså at dette muligens utgår som morgendagens turmål med snøen i øvre deler og den tidkrevende ura som jeg nettopp hadde forsert..

På vei opp mot Gråskarvet ser jeg mot Gilafjellet hvor jeg hadde vært tidligere på dagen
Den slaaaake ryggen mot Gråskarvet
Hallingsteinen
Lite familievennlig ur å ferdes i med noen cm glatt nysnø
Utsikt fra Gråskarvet
Mye spor etter reinsdyr i området
Mot Hestebotten, Klanten og Ranastongi
Nydelige høstfarger begynner å komme!
Endte opp med nok en kveld ved Bøflaten camping etter endt tur :-)