Flott rundtur til Finnhalspiggen, Lauvhøe og Eisteinhovde (02.09.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Sålell bru (1,161m)
Endpoint Sålell bru (1,170m)
Ascents Finnshalspiggen (1,800m) 02.09.2019 10:15
Lauvhøe (1,991m) 02.09.2019 10:15
Nonshøe (1,574m) 02.09.2019 10:15
Eisteinhovde (1,841m) 02.09.2019 16:01

Det hadde vært en kjølig natt med temperatur ned mot frysepunktet. Skylaget som hadde ligget og trykket i løpet av natta begynte å brekke opp i 8-9 tida og det ble en flott dag. Kjølig, men mindre vind enn dagen i forveien. Jeg gav meg allikevel god tid til frokost og kaffe og var klar til å sykle av gårde mot Fossætrin litt over kl 10. Grei sykkelvei innover. Parkerte sykkelen et lite stykke ovenfor sætra og skrådde meg litt innover i høgda for å kunne spare meg for denne lille sykkelbiten på returen. Flott og lettgått terreng oppover i retning Finnhalspiggen. Flott og friskt høstvær denne dagen, men noe kald vind i høyden. Veldig flott utsikt fra Finnhalspiggen i retning Nørdre Trollsteinhøe!

Lettgått rygg nedover mot bandet mot Lauvhøe. Jeg hadde trodd at den sida oppover mot Lauvhøe ville bli litt dryg, men fant en fin rute på en skråhylle oppover og det gikk som en lek. Flott topp! På toppen lå et ørlite snølag for dagen før, og det ble derfor en noe tidkrevende økt nedover nordryggen mot Eisteinhovde før det ble mindre glatt underlag.

Fint å gå oppover mot Eisteinhovde, og ryggen utover var også meget grei. Sykkelen sto og ventet på meg ved enden av ryggen, dog med noen merker etter sleikende kyr :-) Sykkelturen tilbake til bilen igjen gikk fint, med med et lite innslag av en keitete utforkjøring! Jeg kikket meg rundt og så plutselig noe som beveget seg oppi lia et par-tre hundre meter unna. Forfjamset som jeg ble, der jeg lurte på om det var turgåere, havnet jeg hodestups uti grøfta... Det var bare noen reinsdyr, og sykkelvelten foregikk uten særlig varige men ;-)

En finfin tur som absolutt kan anbefales, men kanskje i motsatt retning så man slipper å gå nedover den dryge ura fra Lauvhøe i retning Eisteinhovde !

(Sykkeletappen er ca 8 km tur/retur)

Innover Fossbotn i retning Lauvhøe og Eistenhovde
Mot Finnhalspiggen
Finnhalspiggen mot Smådalen
Fra Finnhalspiggen mot Lauvhøe
Reinflokk på vei ned mot Bandet
Et lite hjertevatn
Oppgangen mot Lauvhøe
Mot blant annet Galdhøpiggen
Lauvhøe
Noget isete og glatt ur i nedstigning fra Lauvhøe i retning Eisteinhovde
En ørliten velt i et uoppmerksomt øyeblikk ... ;-)