Monte Rosa (06.08.1986)

Torre di Castelfranco (3,623m) 06.08.1986
Visits of other PBEs Monte Rosa Hütte (2,883m) 06.08.1986
Refuge de Tête Rousse (3,167m) 06.08.1986

Interrail og kom fra Pula på Istriahalvøya med mye tau, jern og telt etc i sekken. By the way svinaktig tungt å drasse på alt dette i varmen. Traff Are som hadde gått og travet gatelangs i Zermatt noen timer og var grundig lei av å se på "fjellfolk" i nypressa skinnikkers som gikk på vindusshopping. Overnattet på ungdomsherberget og ble nøye iaktatt av "bestyrerinnen" når vi nevnte Monte Rosa som mål. "Om vi hadde erfaring med dette etc" Vel erfaring og erfaring, vet ikke om det er nok, men vi gikk Haute Route (Chamonix -Zermatt) på ski i påsken. Da ble det en helt annen stemning og fruen smilte og ønsket oss god tur. At været var så dårlig at vi ikke gikk hele Haut Route er en annen historie.
To toget til Gornergrat og gikk til Monterosahytta hvor vi kvittet oss med litt vekt før det ble aklimatiseringstur på ettermiddagen over breen til Torre di Castelfranco. Ble nok litt i meste laget denne dagen for hodet, og formen var rimelig sle på kvelden. Dagen etter gikk vi mot Duforspitse til ca 4100 m og snudde der , med god lærdom fra dagen før ang høydesyke. Flaks egentlig for ikke lenge etter retur og ankomst Monterosa hytta braket det løs et skikkelig uvær med regn, lyn og torden. Flott å sitte under tak og se på og misunte ikke de som var i fjellet. Formen var på topp og dagens tur i høyden var uten snev av høydesyke. Mao prima oppladning til toppen dagen etter.
Toppdagen gikk superflott uten problem av noe slag. Noe sikring over toppeggen, spesielt da vi så kors etter folk som hadde falt ned og omkommet. Supert vær. Returnerte samme dag helt ned til Zermatt (Kom vel for sent til toget fra Gornergrat siden vi ikke tok det). Ca 2000 hm opp og 3000 hm ned på beina samme dag er jo ikke verst.
Med slik god aklimatisering dro vi rett til Chamonix for å gå på Mt Blanc noe som strandet værfast i snøstorm på Refuge Tete Rousse. Der ble vi fortalt at det var fire stk som hadde omkommet på vei på Matterhorn i tordenværet vi hadde for tre dager siden på Monterosahytta. Huff og huff.