Korpåsen i Finnemarka m/Erling - Lier (26.08.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Glitrebommen (248m)
Endpoint Glitrebommen (248m)
Ascents Korpåsen (518m) 26.08.2019 16:51
Visits of other PBEs Glitrebommen (248m) 26.08.2019 15:35

Erling og jeg møttes utenfor Høvik skole i Lier og kjørte sammen til parkeringen ved Glitrebommen. Herfra var planen å vandre ca 7 kilometer på vei før vi skulle ut i terrenget og opp mot dagens mål. Det var veldig varmt til slutten av august å være, med temperaturer på 26-27 grader i skyggen, og sol fra nesten skyfri himmel.

Lett antrukket strenet vi av gårde vestover mot innsjøen Glitre. Kilometerne går unna på grusvei, selv om det kan være noe monotont i lengden.

Heldigvis hadde vi litt flaks på ferden mot Glitre og Korpåsen (518). Etter at Veslesetra var passert og vi nærmet oss Fløyten, stoppet en varebil ved siden av oss. Mannen inni bilen spurte om hvor vi skulle, og dermed fikk vi skyss helt til avkjøringen til gården Damhagan. Han som kjørte bilen skulle tvers gjennom Finnemarka og ned mot Åmot i Modum. Vi sparte 4 kilometer til fots, og takket mannen for at vi fikk sitte på.

Fra Damhagan var det ikke lange biten opp til toppen av Korpåsen (518). Vi spaserte gjennom den folketomme gården og fant en sti som snirklet seg oppover. Stien ble mer utydelig jo høyere vi kom, og til slutt gikk vi bare ut i terrenget de siste meterne til toppen.

Det var gløtt av utsikt fra toppunktet, men bedre utsyn blir det nok om man beveger seg ut mot den stupbratte sørsiden. Vi ble stående en stund på toppen å skravle, selv om vi innimellom måtte slå vekk flygemaur som satte seg på oss. Da vi kikket ned i lyngen kravlet det tett med maur der, så det var ikke rart vi ble angrepet.

En liten gratulasjon vanket forøvrig til Erling som herved hadde vært på alle topper i Finnemarka med PF over 100 meter. Flasken med Dom Pérignon må vi ta ved en senere anledning, Erling... :-)

Erling på sin siste 100-PF topp i Finnemarka.
Ganske så varmt på Korpåsen (518) denne dagen sent i august.
Hyggeligere å få besøk av denne krabaten (rødfottege?) enn flygemaur og hjortelusfluer for oss mennesker.

På returen fulgte vi høyden litt østover før vi svingte rett sørover for å komme ned på grusveien igjen. Bortsett fra en lite parti med noen einerkratt, var nedstigningen til veien forholdsvis grei. Øvre del var brattest.

Litt øst/sørøst for toppen av Korpåsen (518) er det fin utsikt sørover. Vannet Glitre ses nedenfor til høyre. Åsen midt i bildet er Gampåsen (592).
Vi er på vei ned fra Korpåsen. Utsikt i retning sørøst. Åsen helt bakerst til venstre er Kraftkollen (481).

Nede på grusveien tok vi en liten drikkepause i varmen. Her måtte jeg rive vekk en hjortelusflue som hadde kastet vingene og nå satt på brystet mitt. For å slå den vekk var ikke lett. Jeg måtte til slutt ta den mellom fingrene og dra den vekk fra t-skjorta.

Fra her vi sto like nedenfor Damvika ventet 7 kilometer med vandring på vei tilbake til bilen ved Glitrebommen. Denne distansen gikk greit unna i det fine været, men litt møre i beina var vi på slutten. Og det til tross for at turen ble noen kilometer kortere enn estimert på forhånd takket være den hyggelige sjåføren som ga oss skyss.

Vi slentrer av gårde på Glitreveien under returen. Her er vi ved Veslesetra. Åsen oppe til venstre er Neverkollen (575).