Skuggenatten (26.08.2019)

Ascents Skuggenatten (706m) 26.08.2019 11:50
Utsikt opp Nisser
Utsikt over Treungen
På vei hjem tok vi turen til Treungen og opp på Skuggenatten. Dette er et fjell vi garantert skal opp på igjen. Ankom Treungen i tjukk tåke. Da vi kjørte ned mot brannstasjonen for stistart, så vi et skilt med Skuggenatten parkering. Nå forsvant tåken som ved et trylleslag og solen lyste og det var varmt og godt. Kjørte opp til idrettsbanen og parkerte da på denne p-plassen. Tenkte at her er det lett å gå fra, men nei, ingen skilt som indikerer stistart noe sted her, merkelig! Men på kartet er det sti, så vi gikk opp og mellom første banen og bygget der og opp den gangveien frem til begynnelsen på et område med et bygg med en masse rot på venstre side, der er stien i utkanten på høyre side av dette rotet. Gikk opp og over en bro over en liten bek, vann på høyre side, videre er stien merket opp til den går sammen med stien som kommer fra brannstasjonen. Anbefaler å gå derfra. Etter de to stien kommer sammen går de rett opp et svaberg. Her ville jeg ikke gått i regnvær.
Blåmerkingen går rett opp dette bratte svaberget.
Videre oppover til en hytte og videre oppover langs kanten og litt inn i terrenget. Utsikt nesten hele stien opp til toppen. Bratt, men vi kosa oppover dette flotte fjellet. Rett før toppen er det en lang, bratt tretrapp. På toppen er det en mast og et hus og en bok, men om du ser bort fra dette, byr toppen på en super utsikt oppover Nisser og nedover mot Åmli og masse fjell over alt. Toppen kan også by på eget toalett, med navnet Skuggedassen.
Skuggedassen på toppen
Koset oss med matpakke på toppen før vi gikk ned til det lille tjernet en kan se på bildene her. Dagen ble veldig varm, så det ble både ett og to bad på Liv i tjernet. Vi tilbragte flere timer her ved tjernet, som ligger helt ute på kanten og som har flott utsikt over Treungen og Nisser før vi gikk ned igjen.
Utsikt fra toppen mot tjernet vi badet i
Liv tar både ett og to bad denne varme dagen
Tjernet ligger helt på kanten med nydelig utsikt over bla.Treungen
Stien har utsikt nesten hele veien opp
Etter vi passerte hytten på vei ned, tok vi stien som ikke er merket, men går rett ned. Da kommer vi utenom de fleste bratte svabergene, men stien er litt glatt der den går inn i den andre nederst. Da var weekenden slutt, men vi bevilget oss en god is på lokalbutikken i Treungen før vi kjørte hjem etter en superfin helg.