Mjølkedalstinden mm (25.08.2019)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Fobdsbu (1,073m)
Ascents Sør for Mjølkedalstinden (1,843m) 25.08.2019 12:45
Mjølkedalstinden (2,138m) 25.08.2019 13:39
Nordvest for Mjølkedalstinden (1,808m) 25.08.2019 14:41
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 25.08.2019 09:33

En drøy tur fra Fondsbu med Morten, Julia, Linn Therese og Naboen (Lars).
Hadde ikke store forventninger mht været, men det ble faktisk ganske bra. Julia ble med til foten av ryggen mot Mjølkedalstinden for så å returnere mot Fondsbu for blåbærplukking. Vi andre gikk opp på ryggen mot 1800m toppen for en matpause. Mjølkedalstinden så skremmende bratt ut herfra og så nærmest ubestigelig ut. Toppen "la seg" som topper ofte gjør når man kommer tettere på. Slett ikke håpløst, selv om det er rimelig bratt i ura til vi kommer opp til renna som fører til toppen. Den ER bratt, men overaskende rein gir stein og grus. Riktignok var det sildrende vann som gjorde ting litt mer utsatt. Ved tørre forhold ingen problem opp her. Greie punkter for hender og føtter. Plutselig var vi oppe til storslått utsikt selv om det ikke var sol og blå himmel. Vi hadde tenkt å gå samme vei ned igjen, men pga våte og litt ugne forhold i renna, valgte vi å gå ned den vanlige ryggen ned. Rimelig tørre forhold her, men plutselig var det noen våte flekker, så vi måtte være på hugget hele tiden.

Vel nede til vi en matpause før Morten og jeg gikk oppom 1808m toppen. Lars og Linn Therese forsøkte seg på den lille brestumpen for å få en lettere vei ned mot Olavsbu. Dette gikk dårlig uten stegjern. Ble for glatt og utsatt så de måtte komme seg inn i steinrøysa igjen. Lars og jeg sammen nedover og plutselig skle kara på grus på svart. Beinet hadde en utrolig vinkel ved kneet og jeg var sikker på at katastrofen var et faktum. MEN, ikke brukket... men store smerter. Vi burde kanskje ha ringt 113 her. Lars valgte å gå med smerter hele veien tilbake til Fondsbu... og det er langt... og ikke noe lett terreng. Tøft gjort... men hvor bra dette var... for vi svar på etterhvert.
Vi kom oss tilbake denne steinete veien tilbake til Fondsbu. Turen ble nok en 4-5km lenger siden vi gikk ned mot Olavsbu for så å gå DNT stien helt tilbake. Tøff sti med mye stein. For en med et skadet kne måtte jo dette ha vært et helvete.
Takker alle for turen. Linn Therese nærmer seg slutten på 2K Lista. Tøff, sterk og uredd jente.

Tåke på Mjølkedalstinden langt der inne