Geittinden i Vefsn (24.08.2019)

Written by graham (Jørgen) GSM

Ascents Geittinden (1,556m) 24.08.2019
Visits of other PBEs Stornesdalen p-plass (400m) 24.08.2019

Avsluttet en liten uke på Helgeland med Geittinden 1556 sammen med @kjiver. Det kom forespørsel på sporlogg fra flere hold så jeg legger ved denne og en liten beskrivelse/betraktning.

Parkerte på stikkvegen som er tegnet inn øst for Stornesdalen P-plass, denne PBE kunne kanskje vært flyttet dit. Det er helt kurrant å telte vegnært ved parkeringen. Etter råd fra en kar på parkeringen som hadde gått turen før, valgte vi å ikke gå rett opp i lia mot høyde 665 og 1009, men for å spare høyde skrådde vi opp gjennom bjørkeskogen mot vatn 768 og et lite skar som ligger mellom høyde 795 og 823. Fra snaufjellet på rundt 600 moh opp kneika til vatn 768 og videre opp til toppen mener jeg vi fant en relativt fornuftig rute. Hva som er likast av å gå på skrå gjennom skogen slik vi gjorde, eller gå på myrene langs Tustervatnet før man knekker oppover eller å gå rett opp fra parkeringa er jeg usikker på. Det er rimelig tett bjørkeskog/kratt med innslag av vierkratt og bregner.

Alt i alt en fin tur med flott utsikt på toppen i alle retninger, med høydepunkter som Okstindan, De syv søstre, Dønnamannen, Vistfjella og Børgefjell med Kvigtinden.

Bilde av vatn 768 med nordryggen i bakgrunnen og et nærbilde av nordryggen.

Fint med GPS-track!

Written by knutsverre 27.08.2019 10:36

Meget nyttig med fint GPS-track og grei turbeskrivelse til denne toppen som ikke er mye besøkt, Jørgen! Ditt først spor ser jo perfekt ut, så da er det bare å fortsette suksessen og legge inn flere spor! Har du forresten tatt vare på spor fra tidligere turer?

Sv: Fint med GPS-track!

Written by graham 27.08.2019 17:29

Jeg har ikke systematisert noe, men det ligger en del turer i sporloggen på GPS'en... usikker på hvor langt tilbake i tid den går, men jeg så på søndag når jeg tok en backup av den at det var spor både her og der.