Hindflyin blant ryper og reinsdyr (24.08.2019)  5

Written by ArvinDeep (Jarle Flaglien) GSM

Ascents Hindsæterkampen (1,059m) 24.08.2019 13:03

På grunn av vær så måtte jeg endre litt i planene mine på soloturen min denne høsten. Men jeg har mye ugjort, så det går helt fint.

I 2017 gikk jeg en bomtur mot Nubbene, på ski fra Hindseter. Den gang måtte jeg snu pga uvær. Hadde den gang håpet å finne en geocache oppe på Hindflyin – men den var frosset fast. Det har irritert meg siden for den ligger skikkelig øde. Jeg sjekket den i går og så at den ikke var funnet etter at jeg var her heller.

Bestemte meg derfor for å gå over Hindflyin fra Hindseter. Parkerte på lomma ved nedkjøringen til Stuttgongfossen og gikk oppover lia og beundret alle de gamle trærne. Ved et av de gamle, utenfor allfarvei var det en geocache.

Derfra var det ganske tungt å gå oppover i myr og kratt av vier og einer. Så fant jeg en sti som jeg fulgte i en kilometer, kanskje. Stien ble plutselig borte og jeg måtte ut i kratt og myr igjen. Ved et par anledninger syntes jeg at jeg så sti, og jeg gjorde et utfall fra luftlinje – men noe mer sti så jeg aldri. Fra ca 1.200 meter og oppover var det dog særdeles lettgått. Lite kratt og tett og fast bakke, så da fikk jeg virkelig opp farten. Da var jeg på kjent område langs Stor-Hinde og skiltet for Hindflyin. 1450 moh står det på skiltet, men det må være et snitt, for ved skiltet målte GPS’en 1412 isch…

Derfra var det en drøy kilometer inn mot geocachen. Gikk litt feil retning (gjorde det samme på ski) og måtte 200 meter østover. Der fant jeg den med en gang.

For returen satte jeg kompassnåla på Hindsæterkampen, så jeg fikk med meg en peakbook-topp i dag også.

På turen i dag så jeg mange reinsdyr og jeg så også mange fjellryper. Vet ikke hvem som skvatt mest da de lettet, om det var de eller jeg…

Flott tur i et lettgått terreng.

Gammelt tre
Stairway to heaven...
Reinsdyr på vei nedover
Nubbene åpenbarer seg
Feil tall på skiltet...
Reinsdyr på vei oppover
Stor Hinde
Geocaching med Rondane i det fjerne