Snøhetta fra Snøheim (18.08.2019)

Written by janaki (Jacek Nakielski)

Ascents Snøhetta (2,286m) 18.08.2019
Visits of other PBEs Gamle Reinheim (1,667m) 18.08.2019
Snøheim (1,474m) 18.08.2019
Snøhetta fra Snøheim (2,000m) 18.08.2019

W tym poście chciałbym przedstawić nasz tur na najwyższą górę pasma Dovre - Snøhetta 2286 m npm., a tym samym przekazać kilka wskazówek które mogą być pomocne dla osób planujących wejście na ten szczyt.

Na górę prowadzą drogi z trzech schronisk - Snøheim, Reinheim lub Åmotdalhytta. My wybraliśmy Snøheim. Do samego schroniska dojeżdża autobus, który wyrusza z parkingu przy Hjerkkinhus. Na tym parkingu można zostawić samochód (koszt to 65 koron za dzień), my jednak zostawiliśmy nasze auto na parkingu przy stacji kolejowej. Autobus kursuje do i ze schroniska 5 razy dziennie, pierwszy kurs o 8:30, a koszt to 70 koron od osoby. Nam podczas drogi, oprócz podziwiania pięknych widoków, było dane zobaczyć piżmowoły, zwierzęta które są symbolem Dovre.

Snøheim 1474 m npm., czyli nasz punkt startowy na Snøhetta. Jak widać kilka osób wyrusza, ale jakiś dużych tłumów nie było.
Widok z Snøheim na cel naszej wędrówki.

Snøheim leży na wysokości 1474 m, czyli mamy do pokonania ponad 800 metrów przewyższenia. Przez około 3-3,5 kilometra idziemy po płaskowyżu i zbytnio nie nabieramy wysokości. Po drodze mijamy miejsce w którym stało dawne schronisko Reinheim, a także musimy pokonać po kamieniach dosyć szeroki strumień. Za nim rozpoczyna się właściwe podejście. Najpierw dosyć ostro w górę, po jakimś czasie wyłania się szczyt i dalej już dosyć jednostajnie zdobywamy wysokość.

Wieża na szczycie Snøhetta.
Na szczycie Snøhetta 2286 m npm. Po lewej widać Vesttopen 2249 m npm., na ten wierzchołek można również wejść od strony schroniska. Istnieje również możliwość przejścia granią pomiędzy szczytami, ale aby tego dokonać to trzeba się wyposażyć w sprzęt wspinaczkowy i mieć odpowiednie umiejętności.

Sama trasa nie jest technicznie trudna, ale praktycznie cały czas prowadzi po skałach i kamieniach, należy więc zachować dużą ostrożność, szczególnie gdy jest ona mokra. Zresztą gdy ja wchodziłem, byłem świadkiem wypadku. Kobieta się przewróciła, najprawdopodobniej uszkodziła sobie bark i niestety musiała być ewakuowana za pomocą śmigłowca. Trasa jest bardzo dobrze oznakowana za pomocą metalowych słupków, które ustawione są dosyć gęsto, tak więc nie powinno być trudności w jej odnalezieniu, nawet wtedy gdy pogorszy się widoczność.

Na stronie ut.no napisano, że długość trasy to 6,6 km, a czas wejścia to 4 godziny (mi udało się wejść w 2 godziny 50 minut, a moi znajomi weszli o godzinę szybciej).

Widok na wszystkie szczyty należące do Snøhetta.