Njunis - Målselv, 303/404 (24.08.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Njunis (1,717m) 24.08.2019
Njunis Sørøst (1,637m) 24.08.2019
Visits of other PBEs Øvre Divifoss p-plass (290m) 24.08.2019

Helgas turmål var Njunis som jeg har hatt to mislykkede vinterforsøk på tidligere, så nå ble det barmarkstur. Kjørte innover Dividalen på fredags ettermiddag til Øvre Divifoss p-plass hvor jeg parkerte bilen. Gikk en liten rekognoseringstur for å finne ett fint sted å sette opp telt. Fant ett fint sted nede ved Dividalselva så da var det bare å gå tilbake til bilen og pakke sammen sakene og ta med ned. Fra parkeringsplassen var det skiltet til Finnbruen. Fine broer over Dividalselva. Store juv og fascinerende å se på vannmassene her. Jeg satte opp teltet på en fin plass før siste broen over elva. Neste morgen var det klart for å komme seg til toppen av Njunis. Fulgte først stien i skogen oppover lia og kom opp på snaufjellet. Mistet da stien og kom opp i tåka, så da var det bare å prøve finne en god kurs uten å gå for langt opp mot Dreggfjellet. Blaut myr og kjerr å forsere først, men heldigvis ikke lange biten før det ble mer lettgått terreng. Da jeg nærmet med 1082 vannet kom Njunis frem av tåka og greit var det så jeg kunne se hvor det var greit å gå. Valgte å gå ca samme rute som Elementmannen opp til sørøsttoppen. Gikk på sørsiden av 1082 vannet og så begynte traskinga i bratt, løs steinur for å komme til sørøst toppen. Gikk sakte og forsiktig for det var veldig løst og finnes kanskje bedre vei. Kom over noen varder da jeg var nesten oppe på sørøstoppen. Njunis med radaren lå nå godt synlig med skyer som kom og gikk litt, men sørøsttoppen var langdryg å gå og så var det selvsagt en del høydemetre ned før siste steinrøysa opp til toppen av Njunis. Surt og kaldt på toppen og skyene lå i nord så ingen utsikt i den retningen. Hadde brukt fem timer og 15 minutt til toppen. Jan jobber i forsvarsbygg og hadde vært på jobbtur via tunnelen dagen før og lagt igjen gave til meg på toppen, så jeg koste meg med melkesjokolade og en kommar før jeg satte kursen ned igjen. Samme vei tilbake og gikk inn i tåka igjen litt etter 1082 vannet og kom ikke ut av tåka før jeg begynte nedstigningen mot elva igjen, gikk på en reinsflokk og et rødrev på turen ned. Gikk ned til teltet og overnattet en natt her. Hadde brukt ganske nøyaktig ti timer på turen. Neste morgen pakket sammen og gikk de siste 4-5 hundre metrene tilbake til bilen.

Teltplassen nede ved elva
Sørøsttoppen kommer frem fra skyene
Radaren på Njunis skimtes gjennom skyene
Utsikt mot isbreen mellom Njunis og sørøsttoppen, skyene vil ikke helt slippe taket
Fin gave ventet meg på toppen, sjokolade og kommaren)

Gratulerer igjen!

Written by anneirik 25.09.2019 22:33

Fin turrapport som vanlig! Jeg synes du er tøff som tar turen alene. Gratulerer! Får håpe det blir tur en gang for meg også, skulle gjerne vært der, ja.

Så deilig

Written by Olepetter 25.09.2019 09:31

å få denne i boks, da, når du har hatt to mislykkede forsøk tidligere! Da smaker det ekstra. Moro med gave på toppen også! Tunnell, sier du? Jeg burde visst startet med samlinga av kommunetopper da jeg arbeidet i Luftforsvarets kontroll- og varslingstjeneste. Vi hadde noen utflukter til ulike radaranlegg, husker jeg, men ikke i nord.