Store Skjolden (17.08.2019)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Naustneset parkering (10m)
Endpoint Naustneset parkering (10m)
Ascents Store Skjolden (876m) 17.08.2019
Visits of other PBEs Dypingspollen parkering (20m) 17.08.2019
Langvatnet gapahuk (125m) 17.08.2019

Vi kjørte til Dypningspollen, fant stor parkeringsplass like ovenfor hovedveien. Fulgte skogsvei opp mot Storvatnet. Tok av gammel skogsvei (ikke gruset) sørover over haugen. Ble lokket til å ta opp en sidevei opp lia, men den tok snart slutt. Gikk greit videre i starten, men da vi skulle traverser sørover forbi bekken fikk vi straffen, bratt bregne li. Bamse nektet først og gikk nedover i stedet, men vi fikk han tilslutt til å komme etter oss. Videre opp på ryggen under Litl Skjolden. Vi tok matpause ved et lite tjønn, som var helt blankt og ga oss ett fint skue. Gikk bortover flå under Litl Skjolden, greit å gå her og videre opp bratta til toppen av Store Skjolden. Nydelig utsikt kanskje den beste ved siden av Hatten i Hamarøy. Bare synd det ikke var sol. Retur samme vei, men tok en lurere vei ned til Balkjosttjønna.