Nordre Kalvehølotinden FT (17.08.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Torfinnsbu (1,060m)
Endpoint Torfinnsbu (1,060m)
Ascents Nørdre Kalvehølotinden (2,019m) 17.08.2019 not summited
Visits of other PBEs Torfinnsbu (1,060m) 17.08.2019

Føringstur til Nordre Kalvehølotinden med 3 gjester i regi av Jotunheimen Arrangement. Været var 30mm regn og noe vind nede ved Torfinnsbu. Noen valgte heller en tur inn i den frodige Svartdalen for å se nærmere på fangstgropene her. Etter 20 minutter var vi gjennomvåte og holdt et jevnt tempo for å holde på varmen. Oppover lia gikk ferden på gress og enkelte steinpartier. Oppe på 1500 m etter omgåelse rundt den flotte røde hammeren smalt vinden inn med full styrke på ca 16m/s. Ufyselig og ikke minst var tåka tett som grøt. Ved 1700m samlet jeg gruppa og tok opp alternativet om å snu, for her var absolutt alle poenger med turen borte, bortsett fra å bestige toppen som prinsipp og for å hate enda mer. Gruppa var gjennomvåt til skinnet og kalde spesielt på hendene.
Det viste seg at alle ville snu, og i ettertid var de veldig glad for at jeg tok det opp i fellesskap.
Turen ned gikk derfor i full fart og tilbake til Torfinnsbu.
Opplevelse var det, og en dag deltagerne sent vil glemme, til tross for ingen ny 2000metertopp. Takk for turen!