Vakker kvelds-stemning i Dolomittene (19.08.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass Strada Furcia (1,742m)
Ascents Piz da Perez (2,507m) 19.08.2019 18:04
Dreifingerspitz (2,471m) 19.08.2019 18:04

Jeg, Øyvind og Chris hadde ankommet Dolomittene. Jeg gledet meg stort til å endelig oppleve dette nydelige fjellområdet som jeg hadde lest og sett bilder fra. Virkelig storslått natur med majestetiske fjell. I utgangspunktet var det 4K-toppene som stod på vårt program, men været var elendig. Da var dette et kanonbra alternativ.

Vakker stemning og nydelig utsikt fra toppen av Dreifingerspitz

Vi var nå i Fanes-Sennes-Braies Nasjonalpark, sørøst for Plan de Corones. Dette er i Italia, men her snakker de tysk. Dette var et fenomen jeg synes var veldig interessant, men det finnes jo for eksempel områder i Finland hvor de snakker svensk, så jeg hadde hørt om slikt fra tidligere.

Vi hadde brukt en del tid denne dagen på handling av mat og kjøring gjennom Østerrike, så det var allerede blitt ettermiddagen. Planen var en rundtur over Dreifingerspitz og Piz da Perez. To 2k-topper som begge rager høyere enn Galdhøpiggen.

Vi startet i bedagelig tempo og fant en fin sti som gikk gjennom skogen mot sørøst. Vakkert landskap med granskog i lavladet og orange høye tinder som raget i bakgrunnen. Akkurat slik jeg hadde sett Dolomittene på bilder.

Rådyrene som kom nedover i stor fart og som har tendenser til å utløse steinsprang. Dette fikk vi også erfare, men på trygg avstand

Jeg gikk litt i forveien. På et tidspunkt delte stien seg og jeg valgte den mot venstre. Håpet Chris og Øyvind gjorde det samme. Jeg kom etterhvert inn i en bred renne som gikk oppover i sørlig retning. Satte meg ned for å vente litt og tok litt bilder. Hørte stemmene til de to andre og omsider var vi samlet igjen.

Været var nydelig. De to toppene våre badet i kveldssol. På vei opp rennen la vi plutselig merke til en del rådyr som kom løpende nedover steinrøysen noen hundre meter bortenfor. Dette hadde de gjort før, for å si det slik, for det gikk unna og de hadde full kontroll. Chris sa disse kunne utgjøre en reell fare for mennesker på slike steder vi nå befant oss, nettopp fordi de utløser mye steinsprang når de kommer nedover, det merket vi også da flere kom ned like ovenfor oss. Det var aldri en fare for å bli truffet her, men både jeg og Øyvind skjønte hva Chris mente.

Vi kom omsider opp i skaret mellom de to toppene. På vei opp til Dreifingerspitz, møtte vi på en del kyr. Magisk utsikt mot sør. Herregud for et idyllisk fjellområde. Øyvind bød på fartskonkurranse de siste hundre høydemeterne opp til toppen. Gleden av å være først på toppen, kunne jeg ikke la ham få.

På toppen av Dreifingerspitz

Stort trekors på toppen. Det ble en flott kveldsstemning her oppe. Posen med chips jeg hadde i sekken var selvsagt helt oppblåst og kunne sprengt når som helst. Etter en liten rast og noe energi, gikk vi noen meter for å se ned i stupet på nordsiden. Her er det virkelig eksponert. Vi tok deretter fatt på nedstigningen til skaret, samme vei vi gikk opp. Herfra fortsatte vi opp på Piz da Perez, som vi ankom i skumringen. Her oppe måtte jeg akutt drite. Min spontane løsning ble da å gå ned i en bratt skråning. Her var det såpass bratt at jeg ville falt et stykke dersom jeg tippet bakover. Hadde vært kjipt å bli funnet x antall meter lenger nede med shortsen på knærne og dasspapiret i hånden. Jeg begynte å humre for meg selv ved denne tanken.

Vi la nedstigningen på vestsiden av toppen. Det ble mørkt og begynte også etterhvert å regne. Lyn og torden kom også, men vi hadde kommet oss langt nok ned før vi anså det som farlig. Vi hadde ikke tenkt på å ta med hodelykter, men lyset fra mobilene våre fungerte greit. God sti hele veien ned.

Nordsiden av Dreifingerspitz er ganske eksponert.

Da vi var kommet ned til bebyggelsen, kom en gigantisk regnbyge. Den var så kraftig at elver ble dannet på veien. Vi søkte ly under taket på en stengt restaurant. Her ble vi til det hadde gitt seg og vi kunne gå tilbake til bilen uten å bli søkkvåt. Etter en pastamiddag på primusen var det på tide å krype til køys i soveposen. Takk for en flott introduksjonstur i Dolomittene, Chris og Øyvind!