Liakollen og Høgebron (04.04.2012)

Written by siroho GSM

Ascents Høgebron (294m) 04.04.2012
Liakollen (232m) 04.04.2012

Dagens tur i strålende solskinn, men litt kaldt, gikk til Liakollen og Høgebron. De som var med var Øyvind, Anjing og Sissel

Liakollen

Vi parkerte vest for toppen på vegen mellom Skjelbredstand og Svanvik. Det går et par traktorveger inn til en traktorveg som går parallelt med vegen. Vi tok den nordre og gikk deretter til høyre og så tok vi av mot venstre oppover lia. Her fulgte vi en traktorveg/sti nesten helt opp til toppen til ei hytte. Stien gikk videre opp mot toppen og videre på nordsiden av kollen og ned mot gården Nyhus. Disse stiene er ikke tegnet inn på kartet på GPS-en, men ligger inne på kartet Skien Vest - Grenland 1:25000 med 10 m ekvidistanse.

Det var ikke sti helt til toppen, men det var heller ikke mange metrene ned til stien. Flott gapahuk ved toppen. Vi gikk videre østover og ut på en tunge med høyde 216. Det var merket med kulturminne på kartet så vi var litt nyskjerrig på hva det kunne være. Det så ut som en bygdeborg. Ei steinrøys tvers over tunga. Så gikk vi videre tilbake til stien og fortsatt ned til Nyhus og så traktorvegen som går parallelt med hovedvegen tilbake til bilen.

Høgebron

Vi kjørte litt videre mot Svanvik og tok av første veg til høyre. Vi kjørte på oversiden av Klyve vestre og på kartet var det merket parkering ved neste kryss. Her satte vi fra oss bilen og begynte å gå innover skogsbilvegen. Vi passerte en bom og fortsatte til en lagerbygning for store biler og en liten hytte/gapahuk på høyre side. Her tok vi av til høyre og fulgte traktorvegen nordover. Før stigningen startet svingte den vestover og gikk opp lia nord for Lågebron. Traktorvegen ble til sti og ble mindre og mindre synlig og etter hvert gikk den mer vestover enn vi likte. Vi tok GPS-kurs mot Høgebron og like før vi kom inn mot fjellet fant vi en ny sti som førte oss på vestsiden av Høgebron og opp til toppen fra vest. Stien gikk opp til ei hytte som lå et par hundre meter fra toppen. Fra hytta og opp var det ikke så mye sti, men fin glissen furuskog å gå i. Helt utrolig å kave seg opp ei li og så er det paddeflatt på toppen. Artig! Ei lita røys var bygd opp på toppen.
Vi fulgte stien ned igjen fra hytta og videre ned over lia. Stien gikk helt fram til stien vi fulgte opp til Lågebron. Så var det bare å følge traktorveg og skogsbilvegen fram til bilen.