Gaustatoppen i Tinn (16.08.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Gaustatoppen (1,883m) 16.08.2019
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 16.08.2019

Etter å ha testet ut Glampinglivet i Austbygde reiste vi opp til parkeringsplassen ved Rjukanbanen og parkerte da vi hadde planlagt å ta banen ned neste dag. Vi tok en skyttelbuss videre til Stavsro hvorfra det mest brukte utgangspunktet for turen er. Da vi hadde somlet temmelig mye på morgenen, samt sett på værmeldingen at tåka skulle lette litt utpå dagen var det lunchtid allerede 10 minutter etter start :-) Kristian på 8 år, Cecilie, Frode og Caroline var med og vi tok det veldig med ro oppover lia. Like før det flatet ut ved Gaustaråen så vi toppen for første gang denne dagen, og like etter skinte til og med sola opp. Slett ikke verst med tanke på at værutsiktene disse dagene hadde sett temmelig våte ut. Vi rakk opp til hytta og videre ut til toppen før tåka kom sigende tilbake, og turen var reddet på mange måter! Frode og Caroline gikk ned igjen samme dag, mens vi andre 3 hadde bestilt overnatting på toppen. Veldig koselig sted å bo på, med hyggelig bevertning!
Neste dag regnet det kraftig, og med storm i kastene karret vi oss ned til Gaustabanen og syntes det var helt innafor å ta banen ned på en slik dag.