Naturperler i Namsos (Prøve Skakkanovtj-Flintstein) (18.08.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Saltbuvika (19m)
Ascents Flintsteinfjellet (486m) 18.08.2019

Ny prøvetur for mulig nye turer for Naturperler i Namsos. Kjørte 14 km fra Vikatunnelen i Namsos og til høyre forbi Røbergvik skole og skilting mot Duna. Parkerte like før Saltbuvikbrua, der Skakkanovelva kommer ned. Fulgte en fin gammel kjerreveg opp til tverrbekken som kommer fra Austerbotnet. (2,6 km) Fulgte en tydelig sti til høyre før bekken, og passerte bekken opp i Austerbotnet over noen stokker som var lagt over bekken. Inne i Austerbotnet gikk stien til venstre og videre mot øst. Passerte en turorienteringspost for Vemundviktrimmen. Her forsvinner stien men gikk østover med den bratte fjellveggen til høyre for meg. Meget fint terreng innover her. Etter 5 km fra veien kom jeg fram til Skakkanovtjønna. Jeg kom ned til den østligste av de to tjønnene. Veien videre var mot Flintsteinfjellet. Jeg passerte den fine fossen med badeplass under på venstre side. Gikk mellom de to bekkene og hadde bekken som går mot Storlifjellet på min høyre side. Jeg gikk denne ruta helt til grensa for naturvernområde.En spiss stein er satt opp her. Jeg gikk innom varden på Storlifjellet. (Den ligger neppe på høyeste punkt.) 500 meter T/R. Herfra er det bare å ta kursen mot den synlige varden på Flintsteinfjellet. Passerte en tverrdal. Enkel men litt kronglete bjørk i nedfarten. Lett terreng videre. Den store varden på Flintsteinfjellet står 180 meter fra høyeste punkt på Flintsteinfjellet. Her er det noen få steiner og en bolt for et trigonometrisk punkt. Fin utsikt mot sjøen her. 2,8 km fra Skakkanovtjønna og opp til toppen. På returen valgte jeg å følge fjellryggen vestover,, for å komme ned til veien som går fra Sagelvbrua og forbi Løddingsvatnet. Mange fine små tjønner nedover her, men jeg valgte sannsynligvis ikke den beste ruta ned. Det var litt bratt enkelte steder, men de kan sikkert unngås med litt justering av kursen. Jeg fant 3 dl. multe på tur ned. Det ble 4 km. fra toppen og ned til Løddingsvatnveien. Jeg gikk innom det vakre Løddingsvatnet på tur ned. (500 meter T/R) Fra punktet på veien jeg kom ned og ned til hovedveien var det 3,3 km. Det er ikke mulig å kjøre bil på denne veien da det er en bom med hengelås 120 meter fra hovedveien. Jeg måtte gå 1,7 km etter hovedveien til bilparkeringen.

Parkerte like før Saltbuvikbrua
Vakkert og vilt langs Skakkanovelva
Det er mange som liker sopp
Øst for Austerbotnet var det klippetang for Vemundviktrim
Skakkanovtjønna
Fossen like ovenfor Skakkanovtjønna. Flintstein bak.
Varden på Storlifjellet. Flintstein bak
Litt tåke på toppen av Flintsteinfjellet. God utsikt
Mange småtjønner på nedfarten fra Flintstein
Enda ei tjønn
Og enda ei vakker tjønn
Det kunne vært greit å ta bussen de siste kilometrene etter veien, men denne bussen gikk ikke på søndager
Jeg gikk nedom det vakre Løddingsvatnet