Ursknappen (18.08.2019)  2

Written by Kjell1960 (Kjell Odding)

Start point Kanken parkeringslomme (367m)
Endpoint Kanken parkeringslomme (362m)
Ascents Ursknappen (504m) 18.08.2019 19:48
Visits of other PBEs Kanken P-lomme (360m) 18.08.2019 20:30

En tur jeg har gjort flere forsøk på å få gjennomført er kommunetoppturen til Nes kommunes høyeste punkt som heter Ursknappen. To ganger har jeg syklet i mange timer og begge gangene kom det noe i veien som gjorde at jeg ikke kom meg opp på toppen. Jeg har vært på vei dit på vinteren men fant ikke frem og tidlig i vår var veiene i området for dårlig til at jeg turte å kjøre. I hele tatt har jeg vært nær å gi opp denne toppen.

I dag kunne jeg velge bort noe indretjeneste hjemme fordi jeg brått kom på denne toppen som jeg ikke har fått besøkt. Jeg valgte toppen og dro i vei. Jeg kjørte via flere andre kommuner til Nord-Odal og fant veien som går opp i marka der Ursknappen befinner seg. Jeg kjørte frem til Kanken P-lomme og fulgte konturene av en gammel traktorvei opp til Furumyrkoia som trolig et er et populært utfartssted på vinteren. Mye tyder på at det kjøres skispor opp til koia og videre rundt i området. Det henger blant annet noen blå merker i trærne fra parkeringsplassen opp til koia og videre til Ursknappen.

Jeg fulgte stien videre til Ursknappen og der lå det en delt stein nesten fremme på toppen. Det finnes en historie om den steinen men den tar vi ikke her.

På peakbook.com er Ursknappen registrert med 504 moh, på kartet står det 505 moh og på skiltet på fjellet fremkommer 501 moh. Neppe spesielt viktig hvilket av disse som er korrekt.

Kjekt å endelig ha vært der - før årsskiftet skal jeg innom alle Akershus-kommune-toppene.