Tapptjønndalen topptrimtur (18.08.2019)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Grytsetra (830m)
Endpoint Grytsetra (830m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Skjellbreidskampen (1,123m) 18.08.2019 12:54
Søre Fukhamaren (1,150m) 18.08.2019 14:29
Tappen (1,107m) 18.08.2019 14:50
Visits of other PBEs Skjelbreibua (1,005m) 18.08.2019 12:13
Tapptjerndalsbua (1,010m) 18.08.2019 13:38
Bonustur i topptrimmen med Hans Olav Haugen som foredragsholder i Tapptjønndalen. Sigrid ringte i 9-tida og lurte på tur enten med topptrimmen eller til messen på Lyngkampen i Øyerfjellet. Hun mente det var litt sent for Lyngkampen, derfor ble det til at vi kjørte til Grytsetra så hun kunne gå på Skjelbreidskampen, mens jeg ville bli med på turen til Tapptjønndalen. Nådde igjen turfølget til Tapptjønndalen litt etter Myrbekken, og gikk sammen med dem til Skjelbreidsbekken. Her var bekken flomstor etter regnet i går, og 4 av turfølget valgte å snu her. De resterende av oss hadde så en lengre rast før vi gikk videre til Tapptjønndalen. Tre av oss gikk oppom Skjelbreidskampen, og vi tre ankom Tapptjønndalsbua et par minutter etter de andre. Her ble det matpause mens Hans Olav Haugen holdt sitt halvtimelange foredrag om krigshendelsene her. Dessuten stempling av topptrimkort og autografskriving i hytteboka. Etterpå gikk jeg oppom Søre Fukhamaren, og dessuten registrerte jeg det ubetydelige toppunktet Tappen som peakbookelement. Nådde igjen de andre i god tid før Skjelbreidsbua, og gikk sammen med dem i kraftig regn dit. Her hadde ei tysk dame fyrt i ovnen, og bød det våte følget på varm kaffe. Dette var fristende, men jeg tenkte på Sigrid som antakelig satt på Grytsetra og ventet - og på fjøsstellet, og ruslet derfor alene ganske raskt tilbake til Grytsetra. Det ble en riktig trivelig tur, oppholdsvær til vi nærmet oss Skjelbreidsbua for andre gang, men veldig bløtt overalt. Dessuten var det to stykker som sklei på steiner og falt i henholdsvis Skjelbreidsbekken og Tapptjønnbekken, uten å komme til skade.