Rohkunborri - Bardu, 302/404 (17.08.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Altevatn (567m)
Endpoint Altevatn (502m)
Ascents Rohkunborri (1,660m) 17.08.2019
Rohkunborri Vest (1,560m) 17.08.2019
Rohkunborri sør (1,649m) 17.08.2019
Visits of other PBEs Altevasshytta parkering (520m) 17.08.2019
Rohkunborri nasjonalpark (1,000m) 17.08.2019

Tok av fra E6 ved Setermoen og kjørte videre mot Innsett, fv 847, fulgte skilt mot Innset i to kryss. Parkeringsautomat der en betaler med kort eller kontant, 50 kr pr døgn er plassert ett stykke før Altevasshytta parkering der vi parkerte. Stor parkeringsplass og ikke en bil å se. Har sett av tidligere rapporter at det går ann å få båtskyss innover Altevann, men jeg hadde lyst til å gå hele veien fra Altevann til Rohkunborri uten bruk av båt. Vi gikk først over demningen og fortsatte på en vei som gikk langs vannet. Det viste seg at det var en annleggsvei som gikk til ett anleggsområde der det heldigvis ikke var noe aktivitet å se nå, så vi lurte oss forbi og busha opp til en grusvei som gikk litt lengre opp i lia. Fulgte veien ett stykke til det sto ett skilt med ny bru som pekte bortover en sti som fortsatte bortover. Vi valgte å prøve stien som gikk til en fin bru over et lite gjuv. Rett etter broa var det ett stikryss, vi fortsatte rett frem under kraftlinja, men denne stien forsvant fort i intet for så å dukke opp igjen, var også litt kupert terreng under kraftlinja så vi valgte etter hvert å gå litt ned mot vannet der vi igjen traff på grusveien som så ut til å være tilpasset kjøring med firhjuling. Veien fortsatte videre til den plutselig stoppet ved noen hytter, ca 8 km fra parkeringsplassen ved Altevann. Vi fortsatte først under kraftlinjen ett stykker før vi etter å ha konferert med noen lokale satte kursen ovenfor kraftlinjen for å unngå myrterreng og få best terreng å gå i. Tørt å fint i terrenget nå, lenge siden forrige regnskur her i Troms, så var stort sett greit å tørt å gå der vi gikk. Litt kratt og noen småmyrer ble krysset uten større problem. Vi hadde sett av kartet at det var to litt større elver som måtte krysses og var spent på hvor stor vannstanden var. Jeg greide å steingå krokelva uten for store problemer, men steinene som lå under vann var veldig glatte så Jan plumpet uti og valgte derfor å ta av seg og vade. Coarddagorsa var ikke mulig å steingå, så her ble det vading på oss begge, vann til knærne. Vi fant en fin leirplass på en liten høyde 100 meter fra Coarddagorsa der vi slo opp teltet. Vi hadde da gått 19,1 km og brukt seks timer inkludert flere pauser. Passerte en tordenbyge i det fjerne mens vi satt og spiste middag, men den var heldigvis langt borte.

Neste morgen var planen å bestige Rohkunborri, og værguden var på vår side. Startet i singlet og svetten silte, men heldigvis hadde vi med oss varme klær i sekken for varmegradene forsvant fort med høydemetrene, singletten måtte byttes ut med lue, votter, ulltrøye og jakke ett godt stykker før toppen. Vi gikk på sørsiden av bekken som kommer ned vestsiden av Rohkunborri, lettgått terreng først, som gikk over til steinur. Siktet oss mot den brede ryggen som vi fulgte til 1560 toppen som var markert med en liten pinne. Fulgte så ryggen videre mot 1659 toppen, her var det mye smalere og litt småklyving måtte til siste biten opp mot topplatået, men føltes ikke luftig. Fin utsikt ned mot breen. Var på toppen etter 4 timer, inkludert noen pauser på veien. Stor varde og veldig fin utsikt i alle retninger, flere kommunetopper ble identifisert fra toppen. Fortsatte videre til 1649 toppen, her var det bred rygg med mose/jord renner som det gikk ann å følge store deler av veien istedenfor å gå i steinur. For å få en rundtur bestemte vi oss for å gå ned sørryggen fra 1649 toppen. En del steinur, men også mulig å gå på mose/jord og gress store deler av turen. Valgte å holde høyden da vi la kusen mot basecamp for å slippe å gå i skogen, stort sett fint terreng å gå i, lyng med masse blåbær og krekling, med unntak av to bekker som måtte krysses der det var en del høydemetre opp og ned. Hadde en lang middagskvil i lyngen før vi dro ned i skogen. Tidvis tråkk å følge, men de forsvant somregel relativt fort, men kom inn på en god sti til slutt som vi fulgte til vi måtte sette kursen mot teltet. Regnet kom akkurat i det vi kom til teltet. Totalt ni timer på tur inkludert flere pauser. Totalt 18,2 km.

Det regnet en del om natten men neste morgen tittet sola så vidt frem igjen. Vi pakket sammen og la i vei tilbake mot bilen. Vi gikk ikke etter gps sporet, men vi endte opp med å gå stort sett samme rute som på vei til teltplassen, med unntak av at vi nå fulgte veien fra start og helt til demningen. GPSen viste nå totalt 19,3 km og vi brukte totalt seks timer inkludert pauser. Regnet holdt seg unna selv om himmelen var mørk. Masse blåbær og krekling å spise på vegen samt litt multer, men også mye mygg som jeg har donert en del blod til i løpet av turen etter antall stikk å bedømme. Jan var med.

Demningen ved Altevann
Her tok vi av fra veien og inn på sti
Krokelva
Rohkunborri nærmer seg
Rohkunborri sett fra teltplassen. Vi gikk opp på høyre side av bekken som skimtes midt i bildet.
Pinnen på Rohkunborri vest, Rohkunborri nærmest og Rohunborri sør til høyre i bildet
Eggen fra Rohkunborri vest til Rohkunborri
På toppen av Rohkunborri
Rohkunborri sør mot Rohkunborri
Vi gikk ned ryggen til høyre i bildet
Middagskvil i lyngen
På vei tilbake til bilen
Demningen ved Altevann skimtes i det fjerne

Gratulerer med eksklusiv

Written by Stigun 18.08.2019 17:56

vanskelig tilgjengelig multilistetopp og mange andre spenstige turer i det siste! Ser fram til turrapport!

Sv: Gratulerer med eksklusiv

Written by Sola19 19.08.2019 11:08

Takk for det! Veldig fin tur, så du har noe å glede deg til:) Du har gjort ett skikkelig innhogg på kommunetopplista i sommer imponerende mange topper du har fått med deg!