AKTIVs 2000m topptur, turleder TOT (16.08.2019)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Veslfjelltinden (2,157m) 16.08.2019 12:19
Hurrbreatinden (2,060m) 16.08.2019 14:20
Veslbreatinden (2,092m) 16.08.2019 14:21
Storbreatinden (2,018m) 16.08.2019 15:30

Turleder for AKTIVs årlige 2000m topptur. 14 deltakere og 2 turledere. Særdeles dårlig værmelding for denne helga, så var med skrekkblanda YR vi dro oppover på torsdagen. Var lavt skydekke og drivende tåke på morran når vi gikk avsted. Greit å ta Veslfjelltinden først på denne runden. Den ligger lengst vekk av runden vi hadde tenkt å gå, er høyest, den eneste av de 4 jeg ikke hadde vært på før og sti på slutten av runden så vi kunne ha frislipp av spreke deltakere som var lei av å gå på lang lang rekke.
Var litt sti og tråkk i starten av turen, som gikk i alle retninger, men noen var greie å følge et stykke. Ble etterhvert stein og ur. Greit med litt tåke her, lettere psykisk å tråkke seg oppover uten å se den evinnelige steinbakken vi skulle opp. Jeg var tøff i tryne og lovet sol på toppen. Skydekket steg, tåkedottene ble færre, og på toppen kikka sola frem! Med lite vind ble dagens første lunsj inntatt på toppen, 2157 moh. Gruppa er ikke akkurat bortskjemt med det!
Etterhvert så vi hele ruta videre over alle de tre Breatindene. Ja, hele Jotunheimen åpenbarte seg for oss etterhvert. Da er det gøy å være turleder :-)
Turene videre gikk ned og opp, ned og opp, ned og opp og til slutt ned ned ned. Alle var super fornøyd med 4 2000m topper på en dag. Og jeg tror de aller fleste, kanskje alle, var glad de ikke skulle opp på Store Smørstabbtinden også. Lunsj to ble også inntatt på over 2000m, på Storehurrbreatinden.
Ned fra Leirvatnet var det stier og varder "overalt", og vi traff ikke den stien jeg har gått før, i snirkler i gressbakken rett ned til vannet. Blei derfor litt hit og dit, noen hit og noen dit. I tillegg var det en som fikk knehavari, og vi delte derfor gruppa i to. Jeg og Svein gikk rolig bak og fikk havaristen trygt ned. Tok sin tid, men ned kom vi.
Fin runde i godt vær, man går lenge i høyden og har knall utsikte i flere timer, i motsetning til der man bare går opp og ned.

Ormen lange. God indikator på om det går for fort eller for sakte.
Tåka og skyene letter over Hurrbrean
God oversikt over veien videre over Breatindane
Smørrstabbmassivet åpenbarer seg
Nasjonalromantikk forran Galdhøpiggen
Etterhvert kommer også Hurrungane frem av skyene
Snart nede.......
Nede igjen....

Nice!

Written by SturlaS 16.08.2019 20:30

Fin runde! :-)

Du har vel Store Smør fra før?

Sv: Nice!

Written by Firing 19.08.2019 21:33

Jepp! Har de tre breatindene fra før også, så blei bare en ny. Men sist var det tjukk tåke hele dagen, nå hadde vi tåke med oppklarning på første topp og så bare bedre og bedre vær. Fint å gå i høyden så lenge og nyte mer og mer utsikt :-)