Skornetten i Nissedal (16.08.2019)

Written by siroho GSM

Ascents Skornetten (883m) 16.08.2019 15:48
Visits of other PBEs Ervetjønn gapahuken (734m) 16.08.2019 14:06
Kyrkjebygdheia bomveg (515m) 16.08.2019 14:06
Skornetten p-plass (730m) 16.08.2019 14:06
Toppvarde med bok

Skornetten - Første 100 pf topp i Nissedal

Da har jeg startet på alle kommunene i Telemark. Nissedal var den siste kommunen jeg ikke hadde vært på noen 100 pf topp. Valget ble Skornetten fordi det er ikke så langt og sti til toppen.

Vi kjørte fra Ulefoss om Kilen, Fjågesund, Vrådal til Kyrkjebygda og videre opp på heia, hyttefeltet på Kyrkjebygdheia. Kr 68 i bomavgift med kort etter siste gård.

Vi kjørte inn til første hyttefelt på høyre side og parkerte ved Sylvtjønn. Fint rastested og parkering.

Ingen merking med god sti og lett å finne fram. Litt vått etter regnet, men mye sva innimellom så det gikk helt fint. Vi passerte noen tjern på turen og steig litt og litt til vi var helt oppunder den store flotte varden der oppe. Bok på toppen og meget flott 360 graders vid utsikt. Vi kunne skimte Gaustatoppen innimellom skyene og majesteten Hægefjell markerte seg tydelig.

Det ble også et tur bortover toppområdet for å være sikker på at vi har vært på den høyeste punktet. Er usikker på om varden er høyeste.

Vi gikk samme veg tilbake, men vi var også innom en gapahuken ved Ervetjønn. Flott sted ved vannet med godt utstyrt med bålpanne og sittegruppe.

Ikke et eneste menneske møtte vi, hele heia for oss selv. Vi så det var folk på ei hytta. Været var flott og varmt, men litt vått i myra var det. Det var klopplagt de verste stedene så helt grei sti å gå.

Rasteplass ved Sylvtjønn og parkeringen
Nydelig terreng å gå i. Anjing får seg litt avkjøling og drikke i bekken
Sittestein ved stien (inkl. maur)
Første utsiktspunkt og Hægefjell dukker opp
Varden på toppen ses tydelig nå
Varden på toppen
Mange små fine tjern vi passerer på veg opp
Her var det valgfri sti. En på hver side av tjernet. Fin rasteplass.
Gapahuken ved Ervetjønn
Sitteplass ved gapahuken
Nesten tilbake til parkeringen og hyttebyen dukker opp. Mye klopplagt sti, så veldig greit å gå.
Godgutten på tur aldri sur, smiler alltid.