Gran Paradiso - fra Rifugio Vittori Emanuele II (16.08.2019)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Gran Paradiso (4,061m) 16.08.2019 04:23
Madonnina del Gran Paradiso (4,058m) 16.08.2019 04:23
Gran Paradiso - Central summit (4,015m) 16.08.2019 08:01
Visits of other PBEs Rifugio Vittorio Emanuele II (2,735m) 16.08.2019 10:39
Gran Paradiso 4061 moh

Tidlig start. Frokost serveres fra og med 03.30, og vi var vel klare da. Avmarsj ca. 04.00. Det er mørkt så hodelykt er et must. Vi er ikke alene om tidlig start. Vi ser folk både foran og bak. Det er flere ruter, og vi roter litt med veien.

Sovefasilitetene på 13-mannsrom

Først er det litt storsteinet ur, så på sti til elvekryssing, eller ikke... Vi krysser og forlater vardingen. Veldig fin sti, men denne leder til en annen rute enn vi hadde tenkt. Vi er ca. på 3000 moh og på lettgått sti på en morenerygg da vi bestemmer oss for å gå ned i dalen og finne den andre ruta. Flere etter oss blir usikre når de ser lysene våre skrå ned den litt løse ura til dalbunnen, men mange følger oss. Ned i dalen finner vi fort vardingen igjen, og snart er det på med stegjern og frem med øksa. Knallhard snø, så et steinete parti igjen, før vi er på siste store bre mot toppen.

Toppen i sikte
Solen er på vei

Nå er det soloppgang, og god sikt. Temperaturen stiger ørlite, men det er fortsatt kaldt. Høyden og den tynne luften påvirker også farten vår, og sikkert også de andres bestigning av Mont Blanc knappe to dager før. Vi puster og peser, men nærmer oss toppen. Her er flotte pinakler og nydelig utsikt.
Vi er tidlig på toppen. Det er bra, for det er trangt om plassen å toppunktet. Særlig der den hvite Madonna står. Her er det laget ståltrinn i berget, så man slipper å bli stående fast, og bruke mye tid, opp de siste 10 meterne.
Vi gjør unna Madonnaen, og beveger oss på ryggen til den delen av ryggen som er høyest; Gran Paradiso 4061 moh.
Etter dette er det retur. Vi vil ikke komme for sent til flyet hjem, og vi ønsker en dusj før vi setter oss i bilen. Jeg og Audun, med de antatt dårligste knærne starter nedstigningen umiddelbart. Ca. 2100 høydemeter kjennes, men går greit. Snøen er ennå hard, vi ser et par sprekker, en rett før toppen, med stort hulrom under. Man skal selvsagt være forsiktig her. Vi går uten tau, men de fleste går innbunnet i lag.
Vel nede på Refugio Emanuelle Vitorio II rekker jeg akkurat en nydelig kaffe, til en pris nordmenn flest kan drømme om hjemme, mens Audun pakker om litt. Vi fortsetter, og så har resten av gjengen tatt oss igjen. Janne trenger en "utblåsning" og løper like gjerne ned de siste 800 høydemeterne. Det skal straffe seg, for hun snubler og faller, med tung sekk. Det ser ikke godt ut, men hun er tøff og klager ikke.
Vel nede er det sommertemperaturer og dusjen blir fortreffelig. Vi rekker også flyet 20.00 med god margin.
Tusen takk til Audun, Eikås, Jacques for en fantastisk tur, og en spesiell takk til Garm som tok seg bryet med å gå samme topp to ganger for vår skyld, og som hadde laget et supert opplegg for hele uka vår i Alpene. Tusen takk!!

Soloppgangen nærmer seg
En liten kald rast
Nesten på toppen
Flotte pinakler
Audun i omfavnelse
Janne og Garm hilser på Madonna
"Jac" på vei opp via ferrata'n
Mot høyeste punkt på ryggen
Flott formasjon
Luftig men fast og fint
Toppryggen
Tre flotte formasjoner
Retur og mye folk etterhvert
Refugio Vittorio Emanuele II
Vårt sovehus
Ned i lavlandet på 1970 moh ca.
Forsyninger må opp de ca. 800 høydemeterne med kløvhest
Retur ut Aostadalene til Milano

Nydelig tur :)

Written by Eikås 07.10.2019 20:23

Takk for strålande tur i første omgang! Takk for fine skildringer av fellesturane vi hadde også i bilder og ord :) Det var du som tok initiativet til heile greia og Garm var vidare ein strålande bauta for turen. Men det finnast to til som gjorde turen definitivt komplett, Jack og Audun :) Eg må røpe ein ting og det er at eg snubla "to" ganger på den utfarten! Eg kan love at det var frustrerande!! For feilen burde vore oppretta umiddelbart. Skolisser som hekter seg opp i høg fart med tyngde i unnarennet burde lærast. Må innrømme at eg kjenner litt frustrasjon på sånne forgløymelsar! Synet trur eg var ganske så fascinerande for dei som fekk det med seg :) Snakke meg om svalestup!! Og det var ikkje berre å lempe sekken lett på skuldra å seie " No problem" for dei som såg greia! Det gjekk heldigvis bra og eg fullførte til endast! :) Men klatreturen heime måtte gje tapt med ein forstua tommeltott. Uansett det var vel verdt turen :)

Sv: Nydelig tur :)

Written by Gråbein 08.10.2019 20:45

Takk likens. Ja du er gærn, og vanvittig sprek. Veldig glad for at du ikke måtte bæres ned, hadde nok med egen vekt.

Takk til hele laget!

Wow!

Written by Stigun 29.08.2019 16:48

Gratulerer med spektakulær 4K-topp; Gran Paradiso!