Gjømmertinden - Tromsø (14.08.2019)  4

Written by uglefisk (Paal Andre Lund) GSM

Ascents Gjømmertinden (1,101m) 14.08.2019

Hadde vært å hjulpet en kompis med bygging av platting dagen før hvor jeg også overnattet. Siden han måtte på jobb tenkte jeg liksågodt å fly i vei selv om været ikke var det beste til å starte med. Stien starter ved en liten fotball bane for unger i Laksvatn. Stien er tydelig og fin gjennom en jungel av vegetasjon. Etter noen få minutter gange kom jeg til et sted hvor alt av trær lå vanrett i en bredde fra 200-300m så her har det gått et stort snøskred. Stien fortsetter så oppover langs Storelva og opp til Gjømmerdalen. Herfra går stien litt av å på under Tverrfjellet mot Gjømmertinden. Stien fortsetter bortover sørsiden av fjellet hvor jeg dreide litt rundt og fulgte rennene naturlig opp. Herfra var det bare å følge ryggen til toppen. Heldigvis kom sola og det ble ganske blå himmel. Nesten ingen vind og 20gr gjorde til en lang pause.
På returen tok jeg en snarvei sett på GPS sporet, denne er ikke å anbefale. Vått, sleipt og mye løst.

Startsted i fin sti
Hatten
Toppen gjemmer seg i tåka
Sovende soldat bakerst
Siste ryggen til topps
Litt klyving
Toppen
Snarveien jeg gikk ned som ikke anbefales
Været betydelig bedre
Her er alt flatt etter snøskred