Ansmyrheia - Tvedestrand kommune (13.08.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Ansmyrheia P-lomme (185m)
Endpoint Samme (185m)
Ascents Ansmyrheia (261m) 13.08.2019
Visits of other PBEs Risør (0m) 13.08.2019 18:54
Etter besøk til Solhomfjell og et "smooth" og greit besøk til Hovdefjell så jeg at jeg hadde tid til Ansmyrheia som ikke lå langt unna, uten å komme altfor sent "hjem" til Risør. Etter å ha forsikret meg at fruen fortsatt hadde det bra med soling og desslike mer sedate aktiviteter kjørte jeg via Nesgrenda til Lindland og inn ca halvannen kilometer på grusvei til Ansmyrheia p-lomme. Et kort stykke i starten gjengrodd skogsvei, men snart over i et nokså uryddig terreng, hovedsakelig hogstfelt med tørre kvister og dype groper. Etter nærkontakt med hoggorm tidligere på dagen var jeg nå iført langbukser og solide boots. Peilet meg inn på toppen, som var uten utsikt. Noe utsikt til havet litt nedenfor toppen. Litt annen vei tilbake til bilen; like uryddig som oppturen. Kort kjørevei tilbake til Risør, og til ny utsøkt middag på havna i Risør etter forfriskende dusj, og fjerning av flått 3. dagen på rad
Beskjeden toppmarkering
Skagerrak delvis synlig i sørlig retning
Neste dag utflukt til de flotte jettegrytene ved Sildodden mellom Risør og Lyngør, spektakulært; også som badeplass!
Stor, fire meter dyp og 4 meter i diameter jettegryte på Sildodden nordøst av Lyngør