Fin dobbeltopp på Camp Nordante (10.08.2019)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Skjelåtinden (1,636m) 10.08.2019

Camp Nordante i år med deltakere Anders, Anneli og bigmob startet i Bodø der første utfordring var å skaffe leiebil når vi fikk negativ tilbakemelding samme dag som vi landet! Men via nabobil, så fikk vi en fin X3 vi kunne dure rundt med. Planen var egentlig Sulis, men pga bedre værmeldinger andre steds så siktet vi oss inn på denne dobbeltoppen.

Overnatta på Beiarn Kro hvor vi fikk serieåpningen i PL på storskjerm og dagen etter kjørte vi helt inn til endes av den usedvanlig flotte Beiarndalen hvor vi parkerte innenfor innhegningen på p-plassen slik at ikke geitene skulle danse på bilen vi hadde lånt.

På parkeringsplassen godt gjerdet inn

Derfra fulgte vi anleggsveien over brua og til den mystiske tunellen. Derfra var vi enige om å gå rake veien oppover i retning sørvestsiden av Skjelåbreen. Ble passe bratt og varm start, men var egentlig greit å finne en grei vei opp til demningen. Litt småklyving og fastholding i gress og busker måtte til oppover hylleformasjonene. Men ingen hating opp her.

Rett før demningen

Ved demningen ble det litt grubling på hvor man kunne krysse elva, men fant at snøpartiet litt opp elva til høyre var best sted i dag. Derfra og opp var det egentlig bare å følge ryggen opp til høyde 1185m og 1341m. Skjelåtinden lå bedekket i skyene, så vi var litt skeptiske til om vi fikk utsikt der oppe, men trasket ufortrødent videre på den brede ryggen mellom breene. Etterhvert kom vi helt innpå de imponerende bresprekkene.

På slutten ble det noen kampesteiner å forsere, men gikk uten problemer helt til topps og nå var også skyene forsvunnet. Magisk utsikt i alle retninger og spesielt Svartisen som var bare noen få km unna. Helgelandsbukken og Snøtinden sås svært tydelig.

Samme vei ned bortsett fra at vi prøvde å gå litt lenger østover i dalen mot den tørrlagte Fonnelva. Vi kom ned her, men svært mye løs grus så ble enige om at oppstigningen var mer rett.

Grei tur på 6 timer og 40 min gåtur - inkludert alt.