Svarthatten, Rindal (30.07.2019)

Written by TrondM61

Start point Parkering Resvatnet (500m)
Ascents Svarthatten (938m) 30.07.2019 11:00
Visits of other PBEs Parkering Resvatnet (500m) 30.07.2019 11:00

Adkomst

Parker ved sørenden av Resvatnet på fylkesveien mellom Rindal og Å.

Turbeskrivelse

Det er valgfritt å følge turstien til Jøldalshytta eller å følge veien oppover Bjørklia. Stien og veien møtes et stykke opp i lia. Ved enden av veien flater terrenget ut, og stien fortsetter mot Jøldalshytta. Stien deler seg rett etter Sausætra. Stien til Jøldalshytta fortsetter rett fram, mens en umerket sti tar av til høyre i retning Raudfjelltjønna. Ved nordenden av Raudfjelltjønna er det forøvrig en fin badestrand. Etter å ha passert Raudfjelltjønna er det ingen sti lenger. Det anbefales å gå opp i skaret mellom Svarthatten og Midthatten. Her passeres flere myrer, så det kan være bløtt. På toppen av skaret skrås det nord-vestover til en kommer opp på kammen på Svarthatten, for så å følge kammmen mot toppen.