Folarskardnuten i Hol (09.08.2019)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Folarskardnuten (1,933m) 09.08.2019
Folarskardnuten Nordøst (1,930m) 09.08.2019
Sørvest for Veslebotn (1,731m) 09.08.2019
Visits of other PBEs Lordehytta (1,620m) 09.08.2019
Jeg fulgte bomveien inn mot Raggsteindalen og parkerte bilen på parkeringsplassen ved Nordrestølen. Herfra fulgte jeg T-merket sti mot Haugastøl opp til Folarskardet hvor Lordehytta ligger stilig plassert ut mot kanten av dalen. Her var det folksomt og jeg var glad for at jeg ikke hadde planer om å overnatte her med to sengeplasser til rådighet fordelt på 7-8 mennesker...
Jeg fortsatte litt nordover og fulgte så vardet rute opp mot toppunktet på Folarskardnuten. Et par lette klyvepartier i starten, men disse er helt uproblematiske iallefall i tørt vær.
Etter å ha nytt den majestetiske utsikten fra toppen gikk jeg bortom det andre toppunktet også før jeg satte kursen nordover mot Veslebotn. Jeg hadde lest at det var en fin nedgang på denne siden og tenkte at det var artig med en rundtur. Terrenget på denne siden var betydelig røffere, og man skal være trygg på navigeringen forbi utallige brattskrenter og brerester. Turen min gikk oppom topp 1731 før jeg gikk tilbake i skaret på sørsiden og rundet rundt på veldig utydelig varding til jeg kom rundt på nordsiden. Herfra fulgte jeg sauetråkk og etterhvert bedre sti ned dalen tilbake til bilen.
På vei oppover stien fra Raggsteindalen
Ved Folarskardtjørnan øst for toppen
Lordehytta ligger flott til helt ut på kanten i Folarskardet
På vei opp mot toppen med vann 1603 nedenfor
Folarskardnuten 1933 moh
Nordtoppen på 1930 moh med 1933-toppen bakenfor
På vei ned igjen gikk jeg innom 1731-toppen sørvest for Veslebotn. På denne siden av Folarskardnuten er terrenget betydelig mer krevende enn på andre siden der jeg gikk opp.
Et tilbakeblikk mot 1731-toppen. Krevende terreng!