Storebjørn, videregående brekurs (03.08.2019)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Storebjørn (2,222m) 03.08.2019
Visits of other PBEs Bjørnbrean (1,900m) 03.08.2019

Noen varme somre og snøfattig i vinter, ble det litt utfordring å finne snødekt bre (uten å gå i timesvis). Så redning på snødekt bre ble innøvd på et snøfelt langs veien over Sognefjellet, hengende over snøkanten over et vann. Ble hyppig fotografert av turister og er nok på Instagram i hele Korea nå :-)
Men litt vandring på snødekt bre må til, og vi kjørte inn til Leirdalen og gikk på Bjørnebreen. Gikk litt rundtomkring på vei til toppen for å få med oss mest snø og flest snøbruer. Bregleppa ved Bjørnelabben kunne nok forseres på en enklere plass, men vi måtte jo ha litt læring og kryssa et sted vi trengte å sette flere sikringer. Siste bratta opp mot toppen var kun is, og sikringer ble satt både opp og ned her.
Franskmann leda hele veien og jeg hele veien ned. Var greit å få en reell bretur og ikke bare øving et passende sted. Høy solfaktor og alternativ lunsj. Livet er herlig til fjells!

Alternativ lunsj. Knekkebrød med polarbrød og et tjukt lag kvitseidsmør. Pålegget lå igjen i teltet.....
Greit sted å nyte dagen og lunsjen
Føringslag fra Leirvassbu
Bregleppa krysses
Dansken, franskmann, Bla Bla, Fjoll og Fjas på toppen :-)
Fru Fjas blir grilla i trynet