Sykling og topper i nydelig Valdres-natur (11.08.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Sveji (608m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Hundesteinsegge (1,626m) 11.08.2019 17:23
Svarteknippa (1,638m) 11.08.2019 18:17

Denne dagen kjørte vi ned til Øvre Dalen for å gjennomføre en tur jeg hadde tenkt ganske lenge på. En sykkeltur opp den svingete anleggsveien og følge denne så langt inn vi kom, etterfulgt av en rundtur over Hundesteinsegge og Svarteknippa. Det som var artig, var at gunski hadde gjennomført denne turen bare en uke før oss, også på sykkel.

Utsikt mot Filefjell
Vannkraftverk like ved Jonsgardstølen
Jonsgardstølen

Vi parkerte ved Sveji og startet oppover i veldig lette gir. Kjente det uansett godt i lårene oppover her. Utrolig idyllisk område. Jonsgardstølen er jo bare nydelig. Valdres imponerer meg bare mer og mer ettersom jeg stadig utforsker nye steder.

Et lite stykke forbi Jonsgardstølen ble vi også vitne til en stor reinsdyrflokk som passerte veien like foran oss. En mektig naturopplevelse. Været var bra. Delvis skyet og sol innimellom. Temperaturen var helt perfekt for shorts og t-skjorte.

En stor reinsdyrflokk krysset veien. Mektig naturopplevelse

Det tok sin tid oppover bakkene, men vi kom omsider inn på mer flate partier og noen bakker lenger inne. En av elvene fra Fagersetmyrane rant over veien. Det var glatte rullesteiner under vannet så vi måtte leie syklene over her. Ved veis ende la vi fra oss syklene og gikk oppover mot Hundesteinsegge. Enkelt terreng og litt artig klyving som vi oppsøkte. Tok en nistepause på toppen. Her skyet det litt over og det ble noe kjølig. Natasha bestemte seg for å gå ned igjen til syklene, da hun var fornøyd. Jeg fortsatte mot Svarteknippa og lekte meg bortover på de herlige og tørre steinene. Fant et lite gevir jeg tok med meg.

Kryssing av elven som rant over veien
Hundesteinsegge

Kom omsider opp på toppen av Svarteknippa og satte fra meg geviret på varden. Jeg jogget nedover i sørlig retning i artig og raskt terreng. Kom etterhvert ned til vegetasjonen og like ovenfor syklene tok jeg Natasha igjen. Bra timing.

På toppen av Hundesteinsegge

Jeg gledet meg til å ta fart på bakkene ned mot Sveji. Vi satte oss på syklene og tråkket i vei. Det var begynt å regne og blåse en del, så det var noe surt å sykle nedover, men det gikk unna likevel. Måtte bremse tidlig før de krappe svingene for ikke å skeie rett ut av veien. Tok ikke så lang tid før vi plutselig var nede ved bilen igjen. En kanonflott tur med varierte aktiviteter i variert og nydelig Valdres-natur.