Topper rundt Storjuvbreen (04.06.2010)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Juvasshytta (1,830m)
Endpoint Samme (1,850m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Nunatak øst for Porten (2,214m) 04.06.2010 10:17
Portpiggen (2,261m) 04.06.2010 10:20
Nørdre Heimre Illåbreatinden (2,170m) 04.06.2010 13:05
Søre Heimre Illåbreatinden (2,175m) 04.06.2010 14:20
Vesle Galdhøpiggen (2,369m) 04.06.2010 17:10

DRØMMEDAG PÅ TOPPER RUNDT STORJUVBREEN

Vi gikk sammen med fører fra Lom, Morten Skjellen Larsen, for sikker brekryssning. Møtte Morten på Juvass, og gikk på ski med feller over Styggebreen.

Tilføyelse 30.6.2023.
Nunatakk øst for Porten
Sommeren 2022 ble det oppdaget en ny "kandidat-topp" i form av en nunatakk på Styggebreen litt øst for Portpiggen. Denne ble gitt navnet Nunatak øst for Porten. Da vi gikk over Styggebreen til Portpiggen i juni 2010 var nok sannsynligvis nunatakken dekket av snø/is. GPS-sporet vårt fra den gang viser at vi gikk over nunatakken, bare noen få meter fra det som er definert som toppen hvor det er bygget en liten varde. Se rapport fra Sondre 15.6.2022 Føringstur til Veslepiggen. Selv om det nok kan diskuteres, velger vi å registrere besøk på nunatakken, dokumentert ved GPS-spor 15.6.2010!

Astrid på vei mot Portpiggen og ganske nær stedet der nunatakken senere er kommet til syne!

Vi var først oppom Portpiggen (GPS 4.63033 68.34150) før vi gikk ned Porten med skiene på sekken, og krysset over Storjuvbreen.

Astrid og meg på Portpíggen. Foto Morten Skjellen Larsen

Nørdre Heimre Illåbreatinden.
Vi satt fra oss skiene på det laveste punktet mellom Søre og Nørdre, og gikk til fots opp steinuren til toppen av Nørdre. Flott utsikt mot Storgrovtinden og Bakarste Storgrovhøe, Storjuvtinden og Ymelstinden samt Galdhøpiggen. GPS Nørdre Heimre Illåbreatinden 4.61203 68.34152)

Astrid og Morten på vei mot Nørdre Heimre Illåbreatinden
Astrid og jeg på Nørdre Illåbreatinden. Foto: Morten Skjellen Larsen

Deretter videre på ski til Søre Heimre Illåbreatinden som ligger like ved (GPS: 4.61348 68.33753.

Søre Heimre Illåbreatinden. Foto Morten Skjellen Larsen

Tilbaketuren gikk opp igjen gjennom Porten bort til Løyftet hvor vi satte av oss skiene og gikk opp på Vesle Galdhøpiggen (GPS: 4.63237 68.34362). Praktfull utsikt i alle himmelretninger med Skagastølstindene i vest og Glittertindmassivet i øst. Masse folk på Galdhøpiggen (Røde Kors Til Topps arrangement fra Juvasshytta). Vi traff noen kjekke ungdommer som søkte roen på samme måte som oss og tok bilder! Flotte nedrenn på ski tilbake til Juvasshytta.

På Vesle Galdhøpiggen. Fra venstre Knut, Astrid og guiden vår Morten Skjellen Larsen

Nunatakk øst for Porten

Written by Kjell51 02.07.2023 18:23

Bilde av Nunatakk høsten 2010 med noen steiner som stikker opp finner du her: https://kart.1881.no og videre: Historisk - 2010. Bilde er tatt om høsten, nysnø i høyfjellet og slåtten ferdig på slåttemarkene.

Sv: Nunatakk øst for Porten

Written by knutsverre 03.07.2023 17:37

Takk for dette, Kjell! Nunatakken har tydeligvis vært synlig i mange år, men det er vel først de siste årene breen har minket slik at PF nå er anslått til 9 m. Fortsatt usikker på om det kan regnes som "bestigning" da vi gikk over nunatakken på ski i 2010......