Beahcegealhaldi - Kvænangen, 301/404 (10.08.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Beahcegealháldi (1,323m) 10.08.2019
Visits of other PBEs Geagujohka parkering (100m) 10.08.2019
Rognli parkering (110m) 10.08.2019

Jeg fylte bilen med telt og turutstyr på fredag etter jobb og kjørte E6 nordover til Storslett der jeg tok av til Reisadalen, fv 865. Etter ca 36 km kom jeg til ett kryss skiltet Kirkestilla og Svartfoss, tok til venstre her og etter noen få hundre meter gikk det en liten skogsvei ned til elva, kjørte ned her og parkerte bilen og satte opp telt. Neste morgen lot jeg teltet stå igjen og kjørte veien videre mot Kirkestilla/Svartfoss som først krysser Reisaelva og følger denne sørover til like forbi Rognli. Var ikke mange turrapporter fra sommerturer til Beahcegealhaldi, kun 500fjell og JoSo, men jeg mistforsto litt hvor de hadde startet turen og parkerte ved Geagujohka parkering, trodde stien startet her. Fant ingen sti så bushet bare oppover på venstre siden av bekken Geagujohka i furu og bjørkeskog. Kom etter en liten stund til stien som jeg fulgte oppover langs bekken til den forsvant, og det er sannsynligvis der den krysser bekken i følge JoSo sin rapport. Jeg bushet videre og det var til dels litt kronglete å komme frem med steinblokker og ur, men kom meg oppover. Mange høydemetre som skulle forseres før jeg endelig kom opp på vidda. Lettgått i starten av vidda selv om det var relativt kupert. Var tørt i terrenget etter lang periode uten nedbør her i Troms. Holdt på nordsiden av høyde 718 og fulgte dalen sørvest for 832 og vestsiden av Girkovarri. Deretter bar det nedover til elva Sieidijohka som både JoSo og 500fjell måtte vade, det slapp heldigvis jeg, mulig å steingå nå. Tok en liten pause etter å ha passert elva, var ca halvveis i distanse til toppen nå i luftlinje. Nå ble det en del høydemetre opp igjen til Gurrorassa og nå ble det stort sett steinur å gå i resten av veien til toppen, var slutt på lyng og mykt underlag. Passerte rett sør for vann 878 og da det begynte å stige opp fra dalen her kom jeg over flere store pinner så jeg regner med at det er her skuterløypa går om vinteren. Passerte mellom vann 844 og 854 og så var det bare å starte stigninga mot toppen. Beashegealhaldi lå med nesa i sky så jeg så ikke hele fjellet da jeg begynte stigninga mot toppen. Det føltes veldig langt oppover og gikk etter hvert inn i tåka og sur vind. Kom tilslutt opp til varden etter ca 5,5 timer. Stort skilt på varden og bok. I følge boka var jeg den eneste som hadde besøkt toppen i 2019, tre stykk i 2018 og 2017 mens i 2016 var det hele 13 stk som hadde vært der. Ble ikke langvarig opphold på toppen, ingen utsikt og surt og kaldt, så satte kursen ned igjen. Gikk stort sett samme vei tilbake, men fant en rute med litt mindre steinur ved Gaskavaggi, og gikk nord for høyde 832 så fikk en litt mer bein rute. Da jeg fant igjen stien på vei ned fulgte jeg den til endes og den starter ved Rognli parkering, her er det også god plass til å sette fra seg bil. Var tilbake til bilen etter nesten 11 timer på tur og gpssporet viste 37,4 km og 2266 høydemetre. Dette er noe kortere enn JoSo sin rute, men flere høydemetre. Fin tur på vidda, passe temperatur, masse blåbær og krekling å spise på veien, en stor rypeflokk fløy opp og masse heilo å se og heldigvis ingen mygg. Kjørte tilbake til teltet og overnattet der en til natt, og der var det nok av mygg...

Stien jeg fant i skogen
Fin utsikt mot Reisadalen når man kommer over skoggrensa
Litt lavt skydekke så Beahcegealhaldi ligger med nesa i sky. Elva Sieidevaggi ligger nede i dalen her
Vann 854 og 844 som jeg gikk mellom skimtes. Selve toppen er gjemt i skyene
Fin varde med skilt på toppen
Toppen tittet så vidt frem fra skyene en liten stund da jeg var på vei tilbake til bilen
Siejdijohka var grei å krysse
Snart nede ved veien

Skikkelig langtur!

Written by knutsverre 12.08.2019 22:36

Ikke mange som har tatt denne toppen sommerstid, Solveig. Gratulerer med gjennomført, krevende tur! Du er jammen sprek!

Sv: Skikkelig langtur!

Written by Sola19 14.08.2019 08:26

Takk for det Knut Sverre! Håper på noen dager med dårlig vær snart så jeg kan få skrevet noen turrapporter :)