Ranken, Skorva og Høgfjellet (10.08.2019)  3

Ascents Ranken (375m) 10.08.2019 10:39
Skorva (556m) 10.08.2019 11:10
Høgfjellet (689m) 10.08.2019 11:32

Etter turene til Kammen og Fløystadfjellet og Kamsvågfjellet hadde jeg lyst å prøve å raske med Ranken, Skorva og Høgfjellet siden vi først var i området. Ettersom jeg burde være tilbake på Frei for å dusje og skifte senest 1245 for å rekke bryllupet klokka 1330, var det bare å haste avgårde oppover skogsveien. Der skogsveien slutta gikk det en litt utdydelig sti videre oppover dalen. Tok etterhvert av fra denne og siktet meg gjennom skogen i retning Ranken. Greit underlag og ikke altfor gjengrodd opp her, med hjortetråkk på kryss og tvers. Toppen er ikke mye å skryte av, men ga i alle fall litt oversikt over sørsida på Skorva. Hadde ikke helt bestemt meg for hvor jeg skulle legge ruta videre, men endte opp med å sikte på skaret mellom Skorva og Høgfjellet ettersom jeg uansett hadde tenkt å gå ned der fra Høgfjellet. Fant et tråkk da jeg hadde krysset dalbunnen som var greit å følge oppover et stykke. Siktet etterhvert bare oppover ryggen. Greit å gå hele veien til topps på Skorva. Jeg hadde drukket altfor lite i løpet av dagen og hadde litt krampe i leggene nå. Det var derfor bare å sette kursen mot Høgfjellet og prøve å holde et jevnt tempo. Lite sti å se der jeg gikk, men mykt og greit underlag og ikke for mye vegetasjon. Da jeg kom ned til vannet igjen fant jeg en tydelig sti som gikk på vestsida av elva ned til dalen. Hvis noen vurderer å gå på Skorva fra denne sida anbefaler jeg å følge denne. Turen ble avsluttet med at jeg brukte fem minutter på å skifte sokker på grunn av gjenstridige lårkramper som hogg tak hver gang jeg prøvde å bøye med fremover.