Ytter Sildvikskar-Beisfjord (via Durmålsfjellet 869 moh) (09.08.2019)

Written by DagL (Dag Lukkassen)

Ascents Raudtinden (869m) 09.08.2019
Utsikt fra Durmålsfjellet mot Beisfjorden

Selv om jeg har trålet dette fjellområdet på kryss og tvers siden jeg var liten gutt, tror jeg ikke at jeg tidligere hadde vært på toppen av selve Durmålsfjellet eller Rødtinden som mange kaller det. Normalruta opp starter fra Beisfjord via anleggsveien fra Tømmerbakkveien (avgift), og man går samme vei ned igjen. Jeg ville prøve et annet startpunkt, nemlig Sildvik. Jeg var så heldig å få skyss helt opp til Ytter-Sildvikskar via en anleggsvei som vanligvis er stengt for normal ferdsel. Dermed slapp jeg unna massevis av høydemeter. Herfra fulgte jeg stien til hyttene like ved. Resten av ruta mot Durmålsfjellet er umerket, men toppen er lett å se, og grei å sikte seg inn mot. Fra toppen går det vissnok en sti ned til anleggsveien i Beisfjord. Jeg så ikke stien i starten (sikkert fordi jeg var uoppmerksom), men kom inn på den lenger ned. Da jeg kom til anleggsveien tok jeg en "snarvei" langs høyspenttraseen, men det viste seg å være nokså ulurt ettersom den var full av kratt og nedsagde trær som jeg måtte bruke tid på å forsere. Så hvis du følger gps-sporet mitt, følg heller anleggsveien fra topp til bunn. Turen stoppet øverst i Tømmerbakkveien der den samme skyssbilen med en snill sjåfør kom og hentet meg :)

Missing title

Written by DagL 11.08.2019 03:26

Haha. Ja, den ser jo så lett ut :), men det er den ikke. Litt skummel, nesten. Man aner jo ikke hva man setter foten nedi .... Hyggelig å høre om ditt forhold til disse fjellene. De forbinder Straumsnes og Beisfjord sammen, og betyr noe for oss som bor/ eller har vokst opp i disse bygdene. De er sikkert en medvirkende årsak til at det alltid har vært en god tone mellom folk her. Da jeg var ung pleide vi å arrangere felles fester på Sanitetshuset på Straumsnes. Samarbeidet er nok ikke som det var, men fjellene er de samme

Missing title

Written by WencheG 11.08.2019 00:21

For et nydelig bilde! Siden jeg nå engang bor i Beisfjord og er over gjennomsnittet glad i fjellene her er jo dette en av mine yndlings topper siden den er så lett å nå. Jeg har også tatt snarveien din 2 ganger, og sagt "Aldri mer" begge gangene. Dette kalles vel tunglært..... :)