Rennevassnutan & Rennevassvarden m/flere - Hjartdal (09.08.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Rennevassvegen p-lomme (840m)
Endpoint Rennevassvegen p-lomme (840m)
Ascents Fjellstadfjellet (1,035m) 09.08.2019 08:44
Visits of other PBEs Breivassvegen bomavgift (693m) 09.08.2019 07:44
Rennevassvegen p-lomme (840m) 09.08.2019 08:09
Rennevassvegen låst bom (842m) 09.08.2019 08:10

Er ikke så ofte jeg står opp grytidlig for å reise rett på topptur nå for tiden, men denne fredagen hadde jeg mulighet til det. Værmeldingen lovet dessuten sol fra skyfri himmel på morgenen og noe mer skyer utover dagen. Det skulle vise seg å stemme på en prikk.

Sola var i ferd med å stå opp da jeg dro fra Lier. En stund senere rullet jeg vestover på E134 og inn i Hjartdal i et strålende vær. Like vest for Hjartsjåvatnet forlot jeg europaveien og kjørte oppover den svingete fylkesvei 3418 (Opsalvegen). Der fylkesveien sluttet møtte jeg betalingsbommen. Her kunne man betale med kontanter, via bankkonto eller Vipps, hvor jeg valgte å vippse de 80 kronene det kostet å kjøre videre.

Nå skulle jeg ikke kjøre så langt etter å ha passert bommen, så lite valuta for bompengene her. Jeg fortsatte oppover og forbi Samsæter, og deretter litt østover på Toppenvegen. Så til venstre oppover Rennevassvegen. Denne veien var smalere, og av litt dårligere standard. Jeg forventet å møte en låst bom etter hvert, og ganske riktig, den kom da hyttefeltet sluttet. Bommen sto riktignok oppe nå, men jeg valgte det tryggeste, som var å sette igjen bilen på parkeringslommen rett før bommen. Magefølelsen sa at det var lite lurt å kjøre videre her. Lengre inn på fjellet skulle jeg senere se den sannsynlige årsaken til at bommen sto oppe nå...

Bommen på Rennevassvegen var oppe nå... Parkeringslomma med bilen min ses noen meter lengre bak.

Jeg vandret først til enden av Rennevassvegen, hvor det sto en pick-up parkert. Sikkert sjåføren av denne bilen som hadde nøkkel til bommen lengre nede... Ved veiens ende gikk jeg litt ned og langs nordbredden av Opsal damtjønn. Det var sti her langs tjernet. Oppover mot Fjellstadfjellet (1035) fant jeg også en liten sti som fulgte østryggen til topps. Så denne avstikkeren til dagens første topp gikk lettere enn forventet.

Opsal damtjønn med et par hytter som ligger på vestsiden av tjernet. Toppen bak midt i bildet, er Fjellstadfjellet (1035).
Toppvarden på Fjellstadfjellet (1035). Herfra var det praktfull utsikt i sørlig retning. Mælefjell (1413) er i bakgrunnen til venstre.

I et praktfullt vær tok jeg en liten pause på toppen av Fjellstadfjellet (1035). Fin topp med glimrende utsikt. Deretter ruslet jeg tilbake til enden av Rennevassvegen hvor pick-up'en stod. Nå skulle jeg liksom følge stien ned mot Rennevatnet og bort til Rennevasstulen, men var nok litt kjapp i vendingen. Jeg strenet avgårde på en smal kjerrevei som hadde hatt en del trafikk av ATV'er eller lignende. Men denne veien gikk mye oppover, så jeg fant ut at det var vel best å ta en titt på kartet. Og det var lurt, for jeg var ikke på den stien jeg hadde tenkt å følge. Den gikk nedenfor meg. "Snarveien" jeg tok for å komme ned til riktig sti var ikke akkurat noen snar vei. Denne lille etappen i terrenget var ulendt med mye steiner og kratt.

Tilbake på rett sti vandret jeg nå mot Rennevasstulen. Like før setra var det en nyoppført hytte hvor noen snekret og jobbet. Eieren av pick-up'en var nok helt sikkert der.

Etter at Rennevasstulen var passert, fortsatte jeg på en liten sti oppover. Stien ble etter hvert borte, og jeg gikk litt i terrenget opp til en markert rygg hvor det var sti igjen. Denne ryggen var veldig fin å gå, og den førte opp til en topp på drøyt 1050 moh. Fra den så jeg over mot neste turmål, Rennevassnutan (1062), med Rennevassnutan Øst (1058) bakenfor.

Jeg har nettopp passert Rennevasstulen, som ses til høyre. Rennevatnet er til venstre. I gresset i forgrunnen er stien jeg fulgte opp fra Rennevasstulen.
Jeg har kommet høyere i terrenget og ser ned mot Rennevatnet og Rennevasstulen. Bak til høyre er Fjellstadfjellet (1035), som jeg besøkte først.
Fra høyden på drøyt 1050 moh ser vi over mot neste mål, Rennevassnutan (1062), som er midt i bildet. Noe lengre bak og til høyre ses Rennevassnutan Øst (1058).

Her oppe var det åpent og fint terreng å vandre i. Jeg fulgte stien videre mot Rennevassnutan (1062), men stien gikk vest for toppen og så ut til å forsvinne mot nordøst. Dermed bar det ut i terrenget og opp ryggen fra nordøst til dagens nest høyeste topp.

Vidstrakt og flott utsikt fra Rennevassnutan (1062). Siden forrige topp, som var 1 time tidligere, hadde det dannet seg en del skyer. Akkurat som værvarslet hadde nevnt. Men sola skinte her jeg var, og skyene var pynt på himmelen.

På toppen av Rennevassnutan (1062). Bildet tatt mot nordvest. Gaustatoppen (1883) stanger opp i skyene til høyre i bildet.

Bort til neste topp var det ikke langt å gå. Siden jeg ikke måtte ned i noe dypt skar og terrenget var greit å gå i, brukte jeg ikke mye tid innen jeg sto på Rennevassnutan Øst (1058).

Sekken min ligger på det som er toppvarden på Rennevassnutan Øst (1058). Noe lengre bak og cirka midt i bildet, er Rennevassnutan (1062).

Fra denne toppen vendte jeg nesa sørover. Jeg kom etter hvert litt lavere terrenget, og helt ned på høyde med Rennevatnet igjen da jeg var ved østenden av denne innsjøen. Her krysset jeg for øvrig Vesleåa, som renner ut av Rennevatnet. Noe mer trær og busker her på østsiden av Rennevatnet, men helt greit å ta seg frem. Underveis var jeg oppom et par mindre høyder på under 1000 moh. Begge var imidlertid fine topper. Litt før jeg nådde høyden Øst for Rennevatnet (984) fikk jeg øye på en fullvoksen og skikkelig stor hjortebukk. Det var et mektig syn!

Jeg står på høyden Øst for Rennevatnet (984) og ser over Rennevatnet mot Rennevassvarden (1065), som er midt i bildet. Rennevassvarden Sørøst (1047) er til venstre.
Sekken min ligger på høyden Sørøst for Rennevatnet (972). I bakgrunnen ses Rennevassnutan (1062) midt i bildet, og Rennevassnutan Øst (1058) til høyre.

Jeg svingte etter hvert mer vestover. Snart skulle jeg på turens høyeste topp, men først stakk jeg opp på Rennevassvarden Sørøst (1047).

Fra toppen av Rennevassvarden Sørøst (1047) ser vi over mot Rennevassvarden (1065), hvor den store toppvarden er godt synlig.

Nå var det kun 400 meter i luftlinje bort til selve Rennevassvarden (1065). Heldigvis var det lettgått bort til den, for jeg hadde vært tung i beina og noe sliten de siste par kilometerne. Så jeg luntet videre og forsøkte å holde høyden bort til laveste skar mot Rennevassvarden. Deretter ventet dagens bratteste motbakke hvor tempoet ble senket til sneglefart.

Brattbakken opp østsiden på Rennevassvarden (1065) var ikke så lang, for plutselig dukket den store og flotte varden på toppen opp. Toppvarden sto imidlertid ikke på aller høyeste punkt. Det befant seg noen meter lengre sør.

Super utsikt i alle retninger fra toppen. Herfra så man veldig godt ned i vestre del av Hjartdal og inn i den trangere Ambjørndalen. Mot sør fanget Mælefjell (1413) og andre Lifjell-topper oppmerksomheten. Noen tunge og mørke skyer kom sigende inn sørfra og gjorde at sola stort sett var borte nå, men temperaturen var bra, med lite vind.

Fra høyeste punkt på Rennevassvarden (1065) med utsikt østover, mot Sauland og Heddal.
Utsikt ned mot den vestre delen av Hjartdal, sett fra toppen av Rennevassvarden (1065).
Flott varde på Rennevassvarden (1065).

Ned fra Rennevassvarden (1065) fulgte jeg en tydelig og fin sti som til slutt møtte Rennevassvegen i vest/nordvest, ved sørenden av Opsal damtjønn. Dette er nok den vanlige ruta til toppen. Jeg tok imidlertid en avstikker fra stien for å ta med en høyden Sørvest for Rennevatnet (1003). Etter den fant jeg tilbake til stien og kom snart ned på Rennevassvegen igjen. Så på vegen ned til bilen.

Jeg er på høyden Sørvest for Rennevatnet (1003) og ser tilbake mot Rennevassvarden (1065).

Etter denne turen vurderte jeg å ta en liten ekstra tur, men reiste istedet rett hjemover for å jobbe litt før resten av familien skulle kom hjem etter fem dager på Sørlandet.