Blekketjernshøgda (09.08.2019)

Blekketjernhøgda parkering (525m) 09.08.2019 12:04
Toppen

Akershus 3 siste topper - Blekketjernhøgda

Maratondag med målet å ta de siste tre toppene i Akershus. Det skulle være overkommelig. Vi kjørte hjemmefra 06.40 og kjørte over Hønefoss til Roa og Harestua. Litt omveg, men greit å ikke kjøre samme veg fram og tilbake. Vi kjørte inn til Harestua og videre der det var skiltet til Solobservatoriet. Etter passert jernbanestasjonen og en stor parkering gikk vegen inn på grusveg og der var det bomveg. Ikke så lett å se for skiltet var lite. Vi kjørte først forbi og rygga tilbake. Betalte med SMS kr 50,- og kjøret opp til Pipern. Parkering på utsiden av bommen til Solobservatoriet.

Jeg hadde valgt å ta med sykkelen denne gangen for å sykle inn vegen til Dampiperen. Forhjulet var flatt dagen før så jeg måtte ta med pumpe, men det gikk bra. Luft i dekket hele turen.

Det var fint å sykle innover litt opp og ned, først forbi Nordre Piperen, så Langpiperen som ligger litt høyere enn de andre og så Dampiperen. Flere idylliske steder innover.

Ved enden var det saltsteinplass for sauene og så fortsatte stien på dårlig vått tråkk innover som var blitt harvet opp av ku og sau. Etterhvert ble det dyretråkk opp til ei myr der ei skiløype kom inn. Det ble et par gode never med molter på myra, så det var et av dagens beste høydepunkt. Derfra og opp åsen var det å følge på GPS-kurs opp ryggen. Fint å gå i kort blåbærlyng i glissen skog på toppområdet, men vått i lyngen. Det ble en del smaksprøver på store solmodne blåbær.

Toppen med liten varde og flagg var grei å finne og jeg gikk hele åsen til endes så jeg er helt sikker på at jeg har vært på toppen, for det er ikke så greit å se ut hvilke topp som er høyest.

Det ble samme veg tilbake, bare at da gikk jeg åsen helt ut, ikke noe bedre alternativ. Måtte likevel rundt myra. Så var det ned gjørmete sti og sykle tilbake til parkeringen.

Ikke den store toppfølelsen på denne turen, men Piperen er et flott turområde.

Opp ryggen på åsen
Svæææære molter på myra, klar til å spises
Ved myra, krysser ei gammel skiløype her.
Toppvarden med flagg
Rasteplass i ende av Langpiperen
Ende på vegen med saltstein