Lang tur til Bindals høyeste (08.08.2019)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Tjeldviktinden (1,088m) 08.08.2019

Eirik, Kristin og Anne på tur. Eirik navigerte stort sett etter Aask og Sondres gps-spor. Vi startet i siste sving nord for tunellen og det gikk rett opp med en gang. Først i skog, så varierende fjellterreng med noe vegetasjon i mellom. Høydemetrene kom fort, og vi bikket etter hvert over kanten og fikk se dagens mål.Så var det ned ca 300 høydemetre igjen, skled på noen snøflekker. Deretter gikk vi lett oppover med direkte kurs mot toppen, men måtte dreie noe mot høyre for å krysse elva før den kastet seg ut som en foss. Turen opp tok 4:11, vi hadde klart og fint vær og tok flere bilder. Praktfullt var synes av 10 reinsdyr på en snøfonn sørvest for oss. De enset oss ikke, og vi kunne observere dem lenge. Tilbake tok vi omtrent samme rute, men ned fra Middagstinden ville Kristin og jeg unngå en dyp grotte med glatte vegger som vi lirket oss forbi oppover. Vi ble nesten sittende fast, men fant til slutt en rute hvor vi akte på rumpa ned. Det hadde dessuten begynt å regne, så steiner og fjell var glattere og vanskeligere å forsere. Vi så rein flere ganger, samt både elg og rein ku med kalv. En flott tur i uberørt natur.