Store Venjetinden Drømmedieder (28.07.2019)  6

Written by Alveria (Eivind Alver)

Ascents Store Venjetinden (1,852m) 28.07.2019

Flott tur til Vengetind via drømmediederet. Denne dagen var vi alene på denne delen av fjellet, noe imponerende ettersom jeg fikk vite i ettertid at det var 6 taulag på drømmediederet dagen før.

Veldig varm dag, men ettersom drømmediederert ligger stort sett i skyggen av vengetind så vil jeg anbefale alle å ta med klær til turen.

Utstyr:
Lange taulengder 50m, så ta med nok sikringsmidler ( hver 3m, så vil det være 17 sikringer, evt korte ned taulendene)
Brukte 60m tau, kan gå med 50, men da må du klive litt rundt hjønet inn i dieder til første standplass!

Anmarsj drømmedieder

Anmarsj.
Her er det nok mye forskejllige varianter som er gått, den mest vanlige er nok eggen ved vestgjelet, som leder direkte til innsteget, Denne gangen gikk vi sva opp, en tur jeg ikke vil anbefale om fjellet er vått!

Rød rute er den vi gikk, her følte vi for tau på ett parti. Blå er den jeg gikk sist, og tror det er det enkleste valget. Når vi stod oppe halveis og måtte på med tau i ca 5-6m så vurderte jeg på om grønn anmarsj kan være et bedre valg enn det vi tok. Gul rute er jeg usikker på, men vil gjerne ha tilbakemelding om noen har prøvd seg på dette!

Anmarsj Drømmedieder

Selve diederet er nydelig klatring, stort riss/dieder gjør at man får rissklatring med hvil i dieder.

Standplass på topp av 2.taulengde
Siste standplass/ uttopping. Hammeren som kan unngås på vesteggen sees til høyre i bildet