Soria moria traversen (07.08.2019)

Geschrieben von Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Storsteinnestinden (1.017m) 07.08.2019 18:48
Storsteinnestinden Sør (884m) 07.08.2019 20:24
Besuche anderer PBE Kattfjordeidet p-plass (160m) 07.08.2019 15:34

Soria Moria fortopp er Ti på topp i Tromsø 2019, men det er også første del av Soria Moria traversen som jeg hadde veldig lyst til å prøve meg på, hadde lest Kugo sin fine rapport fra turen. Lena ville være med og vi avsluttet arbeidsdagen litt tidlig og kjørte avgårde mot Kattfjordeidet p-plass. Brukte peakbook appen til å tracke turen så ser at det har blitt litt rare streker noen plasser. Kjørte til Kvaløya og fulgte skilt mot Sommarøy og parkerte ved Kattfjordeidet p-plass en grusplass som ligger på høyre side av rv 862. God utsikt mot dagens rute fra parkeringsplassen. Gikk litt tilbake langs veien til en grusvei avstengt med bom der merket sti mot Soria Moria fortopp starter. Stien går opp Sjurdalen først på venstre side av bekken og krysser etter hvert over til høyre side. Varder, rødmerking på steiner og rødmerkede pinner viser vei. Litt før en kommer på høyde med 561 vannet begynner steinura for fullt, og her var det ikke alltid like lett å se merkingen, men man ser jo i hvilken retning man skal gå for å komme til målet. Siste biten til Soria Moria fortoppen blir det litt brattere og litt lett klyving må til i steinura. Ingen av oss hadde gått traversen videre før. For å komme videre fra fortoppen må man gå ned litt på venstre side, deretter var det tydelig sti å følge mot Leirholstinden, der vi etter litt om og menn fant en renne å klatre opp til toppen, var innom begge vardene før vi fortsatte ryggen videre bort og litt småklyving ned et lite skar men så var det relativt grei rygg å gå videre mot Storsteinnestinden og videre ned fra Storsteinnestinden var det greit å gå helt til vi kom til det vanskeligste punktet på ruta før 884 toppen, bratt ned her og opp gjennom ett hakk. Langdrøy bit ned fra 884 toppen. Mye steinur og Lena sine knær begynte å krangle så det gikk sakte. Kom etter hvert ned på stien i Sjurdalen igjen og fulgte denne ned til bilen. Veldig fin og spennende tur som jeg sikkert kommer til å gå igjen. Lena var med.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.