Store Austanbotntind (05.08.2019)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Berdalsbandet (1,292m)
Endpoint Berdalsbandet (1,286m)
Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 05.08.2019 08:20
Austanbotntinden V0 (2,175m) 05.08.2019 08:20
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 05.08.2019 08:20
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 05.08.2019 08:20
Visits of other PBEs Austanbotntinden klyvepunkt ned fra V1 (2,090m) 05.08.2019 08:20
Austanbotntinden klyving mot V0 (2,090m) 05.08.2019 08:20
Austanbotntinden klyving på toppryggen 05.08.2019 08:20
Berdalsbandet parkeringslomme sør (1,310m) 05.08.2019 08:20
Store Austanbotntinden normalvei 05.08.2019 08:20

Da årets planer om Storen og muligens Skagastølstraversen blei avbrutt av uforutsette hendelser, hadde jeg ikke fått meg en skikkelig alpin fjelltur ila. Sommeren. Det måtte jeg rett og slett gjøre noe med, og løsningen blei å prøve på Store Austanbotntind sammen med Hilde Kari.

Park'n Camp

Vi kjørte mot Årdal i kveldinga på søndag, og var framme ved Berdalsbandet rundt klokka 00:30. Slang opp teltet, og fikk oss noen gode timer søvn før klokka ringte 07:00. Lå og sløva litt i teltet før vi fikk fart på oss, og starta litt etter 8 i ganske kjølig og trolsk stemning. Skyene lå tungt over toppen av dagens mål.

Litt urovekkende vær til å begynne med

Med tung oppakning av fullt sikringsutstyr, gikk det ikke så altfor fort oppover mot ryggen. Vesttoppen nådde vi etterhvert, og hadde en lengre pause her. Fikk god utsikt mot fjellene innover i Hurrungane også. Gikk videre ned i skaret mellom Midtre og Vestre, og fikk prøvd oss på en enkel klyvepassasje. Enkel, men jeg surra litt med veivalget og fikk en liten selvtillittsknekk når Hilde Kari spratt opp enkleste vei.

Været letter mens utsikten tiltar

Vel framme på Midtre så vi et taulag som var i ferd med å komme opp på V0. De så så utrolig nærme ut at vi blei veldig optimistiske på at vi skulle klare dette. Det var dog en del utfordringer som gjenstod. Samtidig klarnet været veldig opp, og alle tunge skyer som tidligere hadde hengt over oss forsvant fullstendig.

Majestetisk toppmassiv sett fra Midtre

Ned fra Midtre kløv vi usikra, og vi sendte menneske først, så sekker, deretter siste menneske. Vi fikk begge litt skrekken i siste nedtaket, da dette er mindre beskyttet enn de andre klyvepunktene fra denne toppen. Vi fant fort ut at det bare var å få på seg tauet for å få en bedre følelse der ute på eggen. I et lynkurs i løpende sikring med HK, kom jeg til å miste rapellåtteren min ned i ei gov steinur. Den så jeg aldri mer til. Heldigvis har jeg aldri hatt bruk for den heller, så jeg er litt usikker på hvorfor den i det hele tatt var med opp.

Da vi kom til hammeren startet vi på direktevarianten, men rett under toppen så jeg noen fine hyller ut i sørflanken. Veldig enkelt og greit med den varianten. Møtte på to taulag på vei ned her, blant annet dem vi så toppa ut på V0 fra Midtre. Spurte om litt tips og triks, men fikk ikke så mye ut av dem. Da vi kom til svaet skvatt jeg litt til, for det så verre ut enn jeg hadde trodd. Nå var vi så nærme toppen at å snu var ute av bildet. Jeg beit tenna sammen, og begynte å klyve på fantastiske bøttetak oppover. Ca. halvveis opp kom jeg på at jeg ikke hadde satt sikringer siden starten av eggen, og fikk litt skjelven. Mens jeg stod og klamra meg til bøttetakene mine, så jeg heldigvis en perfekt kilesprekk. Det var enda godt, for her var jeg nær ved å gi opp.

Hilde Kari imponerer over svaet

Videre opp fra eggen fulgte vi riss/hyller opp til skaret under V0, noe som var veldig enkelt i forhold til hvordan det ser ut fra avstand. Herfra var det videre bare kosevandring/klyving langs eggen ut til selve toppunktet. Satte ei lita standplass før vi gikk ut på tur og fotograferte. Jeg var på dette tidspunktet i rein ekstase over prestasjonen vår, og veldig imponert over HK som gjorde dette uten å noensinne ha vært på lignende fjellturer.

Kun ei siste litta kneik, og broa ut til toppen, gjenstår
Uttopper nr. 1
Uttopper nr. 2

Nede fra toppen tok vi oss en lang rastepause i vindstille og varme solforhold på den midterste pukkelen på toppkrona. Gikk også innom V0 på vei ned igjen. Nå satt rutinene på løpende sikring bedre, og tilbake over svaene, hammeren og resten av eggen før vi klatret opp på Midtre igjen gikk tida kjempefort. Skiftet og hvilte litt, før vi satt i gang med utmarsjen som i dag føltes utrolig lang og seig. Tusen takk for en fantastisk tur!