Helgelandsbukken (19.07.2019)

Written by dr_oyvind (Øyvind Berild)

Ascents Helgelandsbukken (1,454m) 19.07.2019
Visits of other PBEs Tåkeheimen (1,073m) 19.07.2019

Nesten 40 år etter at mine foreldre gikk på denne toppen var det endelig klart for neste generasjon for å bestige selveste bukken. Etter mange historier om hvor vanvittig hard denne turen var for opphavet var det med en viss ærefrykt vi la i vei, selv om mine kunnskaper om fjell tilsier at dette var grei skuring. Lite mulighet til å tulle det til, selv om Tåkeheimen nok heter nettopp det for en grunn. Så kart, kompass, GPS og sporing på pulsklokka var med. Vi hadde flaks med været, bedre enn dette blir det ikke. Ura etter Tåkeheimen krever at man velger riktig vei. Gjør du ikke det blir det lett mye vanskeligere å ta seg frem. Men det er nå godt merket, noe det ikke var tidligere. Litt løsgods og storsteinsurd, men ingen store utfordringer.
Men om du har vært på endel turer som jeg, så vil jeg love deg at utsikten fra bukken er ekstraordinær. Men Svartisen, alle de spisse fjellene i Helgeland, Træna og storhavet. Og har du like flaks med været som vi hadde, så ser du faktisk Lofotveggen også. Nedover var det noen i mitt følge som fikk smake på syreveggen, 1450 høydemeter er mye for utrente bein, de kommer fort på opp mot Tåkeheimen. Men man kan overnatte, da blir livet enklere. Lite folk på hytta, til tross for fellesferie og lenge meldt knallvær.
Skal du gå en tur i NordNorge, gå denne! Det er litt logistikk med båten over fjorden, men sier du fra at du kanskje ikke rekker siste ordinære båt så var ikke dette noe problem. Det var bare å ringe så skulle de få deg over fjorden. Vi betalte 250 kr ekstra for vår ekstratur. Det kaller jeg god service! Og du, lei sykkel på båten! Du kommer til å elske den mer enn dama di når du kommer ned til veien! ;-)