Øynanuten (03.08.2019)

Written by Døl (Ole Mads Øvergaard)

Ascents Punkt på Nevøyna (132m) 03.08.2019
Øyanuten (133m) 03.08.2019

Vi ser at all andre som har vært på Nevøya har kommet dit med båt. Slik kan det jo ikkje være. Vi "lånte" en kano og padlet inn Tysingvatnet. Så gikk vi opp Litledalen og nesten ned til sjøen. Den dalen er storsteinet med mose på. Veldig vanskelig å gå i. Må passe på beina. Til å med hjorten hadde nok problemer oppi der. Litt før vi var nede ved sjøen fant vi en bra sti opp mot venstre. Den førte til det øverste bruket på landsiden. Vi trodde kanskje vi måtte svømme over til øya, men det gikk bra med vading. Vasset med vatn til godt opp på livet.
Da begge toppene viser 130 m., så gikk vi først på den Øynanuten. Det var også den fineste toppen. Så gikk vi på den andre. Den var ikke mye å skryte av.
Da vi skulle tilbake over sundet var det mindre vatn. Kanskje lurt å sjekke tidevannstabellen før en legger i veg. De 200 høydemetrene opp Litledalen var slitsomme på returen.