Norddalstoppen (Gátterčohkka) (04.08.2019)

Written by DagL (Dag Lukkassen)

Ascents Gatterčohkka (1,052m) 04.08.2019
På kartet heter toppen Gátterčohkka, men den er mer kjent under navnet Norddalstoppen. Synet av denne høyden og det mektige svenske fjellet Vássečohkka i bakgrunnen, møtte meg daglig i kjøkkenvinduet i mitt barndomshjem på Øvre Straumsnes. Det brente seg derfor tidlig fast på netthinnen min.
Norddalstoppen (Gátterčohkka), sett fra Straumsnes stasjon, 4 oktober 2016

Turen starter fra Bjørnfjell stasjon, og er enkel å gå. Den er perfekt for de som liker å jogge seg frem til målet framfor kjappe høydemetre og sure lårmuskler. Jeg jogget til toppen på ca 1 time. I gå-tempo må du nok påregne et par timer opp. Turen er forholdsvis bra merket i 2019 ettersom den er med i Tipåtopp-porteføljen. Jeg ble imidlertid litt usikker på forskjellen på blå, rød og oransje merking, og rotet meg i gal retning på et sted, men tok meg fint inn igjen. På tilbaketuren fulgte jeg blå og rød merking for langt mot øst, men oppdaget det heldigvis såpass tidlig at det ikke ble rare omveien. Litt mangel på konsentrasjon og høyt tempo får ta hovedskylda. Dessuten hater jeg å bruke tid på intrikate turbeskrivelser. Om du har samme egenskaper, vil kanskje gps-sporet mitt være grei å ha i bakhånd :)